Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

AnnnaP
UTFORSKARE

Balansera Betald F-skatt

Hej,
Jag har ett belopp (40 tkr) på konto 2518 (Betald F-skatt) som har ackumulerats sedan 2018. Jag inser nu att detta borde ha bokats om varje år, men så har tyvärr inte skett och åren 2018-2020 är givetvis låsta.

Min fråga är nu om jag kan omboka detta belopp så att det försvinner ur balansräkningen? 
Tacksam för hjälp!

9 SVAR 9
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Okej, i sådana fall så antar jag att du vid bokföring av den slutliga skatten tagit både inkomstskatten samt den tillgodoförda prelskatten mot samma skatteskuld konto, antagligen inom 251X kontogruppen. Så då borde det vara rimligt att göra en omföring mot det kontot för att få rätt saldo på det kontot samt på 2518. Detta är dock utan att veta hur din bokföring ser ut, så var noga med att kontrollera så att det skatteskuldskontot blir korrekt vid omföringen nu. 

 

Det är inte nödvändigt att föra om beloppet från 2518 till ett 251X för skatteskuld, utan man kan också vid bokföring av den slutliga skattebetalning dela upp inkomstskatten mot 251X kontot och den tillgodoförda prelskatten mot 2518 för att hålla det separat. I denna länken så kan du läsa lite mer om hur det fungerar vid bokföring av slutliga skatten som kanske kan hjälpa dig vid din omföring. 

 

Ha det fint!

/ Josefine

Tack snälla, för svar!

 

Jag bokför prelskatten enligt följande:
1630: K
2518: D

och sedan betalningen mot bankkontot på 1930/1630. 

När jag tittar på din länk (mycket bra) ser jag att jag borde ha gjort ombokningar i samband med bokslutet, men det har tyvärr inte gjorts. Är det ok att åtgärda i efterhand?

Hej igen!

 

Ingen fara alls. Du kan göra omföringar i efterhand ja, men det är inget som krävs så länge man bara tänker på att vid den slutliga skattebeslutet dela upp inkomstskatt och debiterad prelskatt mot respektive konto och inte bokför allt mot samma 25XX konto trots att man inte gjort några omföringar från sitt prelskatt konto i bokföringen. Tänk på att du vid omföringen nu i efterhand kontrollera så att du får rätt saldon på dina 25XX konton. 

 

Ha det fint!

/ Josefine

Tack snälla, för svar igen!
Jag är rädd att det här blir för komplicerat för mig och jag borde nog ta hjälp av en professionell redovisare som kan rätta till detta. Har för mig att ni har en lista på personer som är duktiga på Visma, där man kan hitta hjälp. Har letat, men hittar inte detta. Mycket tacksam för länk!

Hej igen!

 

Åh jag förstår helt. Det kan alltid vara bra att ta hjälp av en konsult så att allt blir rätt för dig nu, så kan man ju avgöra om man behöver fortsatt hjälp efter det. Ibland behöver man ju främst någons hjälp för att räta ut allt igen för att fortsätta som vanligt. 🙂 

 

Det stämmer, i denna länken så kan du hitta konsulter som vi rekommenderar. 

 

Ha det fint nu, och lycka till!

/ Josefine

Perfekt! Tusen tack 🙂

Ursäkta, men jag hade visst en fråga till. I den länken du skickade hittade jag en massa konsulter som arbetar med "integrerade vismalösningar", återförsäljning och annat som inte är vad jag behöver. Jag tänkte mig en redovisningskonsult, som är väl insatt i eEkonomi och därmed kan hjälpa mig att reda upp det som blivit fel i bokföringen.  Har ni inte en förteckning över sådana?

Hej igen!

 

Oj jag ser att jag råkade skicka länken för våra återförsäljare istället för byråer, ber om ursäkt! Här är den rätta länken. 

 

Ha det fint!

/ Josefine

Finemang! Tack!