Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Ingrid29
MEDLEM

Balanserat resultat år ett.

Hej!

Jag tror att jag har gjort fel år 1 (är nästan helt säker) och felet följer med.

Konto 2091, Balanserad vinst och förlust, ska väl år 1 vara IN 0 kr och UT årets (d.v.s. år 1`s) resultat?

Säg t.ex. förlust år 1 på 28 000 kr blir UT 28 000 kr på konto 2091. År 2 blir sen IN 28 000 kr o.s.v.

Jag har förskjutit allt ett år, så år 1 har jag på konto 2091 både IN och UT 0 kr och år 2 IN 0 kr o.s.v.

Hur ska jag göra för att rätta till det här felet? År 1 är i mitt fall 2015.

 

8 SVAR 8
AnnicaL
CHAMPION

Det första året ska balanserat resultat vara noll eftersom den första bokningen på kontot uppstår efter årsstämman för år 1 som genomförs år 2.

Då överförs första årets resultat från 2099 till 2091. Samma sak år 3 - då överförs resultatet för år 2 till 2091. Det SKA således vara ett års förskjutning. Saldot på 2091 nu ska således vara nettot av alla års resultat från 2015 tom 2021 om du inte tagit ut några utdelningar. 

Hej!

Tack för svar, men jag menar saldot efter årsstämman som man har år 2 men som avser år 1. Mitt saldo är, när jag tittar nu, 0 för år 1.  Borde det inte vara år 1`s resultat där?

När jag  tittar på saldo på kontot 2091 för år 2021 (förra året) så stämmer det inte med verkligheten. Nu är ju också efter årsstämman och senaste resultatet är inte medräknat.

Så, hur gör jag för att rätta till felet?

 

 

Jo, efter stämman som hölls år 2 för år 1 ska 2091 visa resultatet för år 1. Har du alla resultat liggande kvar på 2099 i stället, menar du? Om så skulle vara fallet kan du göra en verifikation och föra om enligt senaste årsredovisningens förslag till vinstdisposition, dvs föra om de ackumulerade beloppen. 

Ingrid29
MEDLEM

Hej!

Nej, allt ligger på 2091 som det ska, men eftersom år 1 (2015) har 0 på saldot på 2091 fast det egentligen ska vara 28 000 så förskjuts felet hela vägen till nutid. Jag ligger alltså ett år efter på konto 2091. D.v.s. min balanserade vinst år 2021 visar balanserad vinst för år 2020.

Förstår inte hur jag ska lösa det?

AnnicaL
CHAMPION

Den balanserade vinsten uppdateras ju alltid året efter eftersom den balanseras just på årsstämman som hålls året efter och efter stämman bokför du om från 2099 till 2091 så att 2099 är tomt och redo för det nya årets resultat. 

Ingrid29
MEDLEM

Hej!

Oj, då kanske det är på det kontot som jag har gjort fel 🙄. Så kontosaldo på 2099 ska alltså var 0 efter stämman? Ledsen för min okunskap! 

Hur kan jag göra för att rätta till det, då, i så fall? Om jag äntligen har fattat rätt!!! Ska jag gå tillbaka till år 1, och sen ta år 2 o.s.v. eller ska jag göra på något annat sätt?

Tack för ditt tålamod!

AnnicaL
CHAMPION

Gör hela omföringen nu efter senaste stämman, så att 2099 då nollställs. Då är du redo för kommande boksluts resultat att landa på 2099 och sedan efter stämman som hålls i början av nästa räkenskapsår för du om från 2099 till 2091 och sen är du på banan 😉 

Tack, snälla!

Nu blev det rätt och jag fick lära mig något nytt

 

hälsn./ Ingrid