Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Potter
MEDLEM

Balansomslutning

Hej!

 

Jag har en liten fråga rörande balansomslutning. Balansomslutning är ju som bekant summan av företagets tillgångar eller summan av skulder och eget kapital. Jag tycker dock denna förklaring är något diffus. 

 

Om vi tar min situation till exempel;

 

Jag har lånat cirka 1 500 000 SEK (1,5 miljoner SEK) privat till mitt aktiebolag. Utöver dessa (som betraktas som en skuld) så har ju bolaget, under de 4 verksamma åren, gjort en vinst på totalt 500 000 SEK. Dessa vinster är att betrakta som bolagets egen tillgång. 

 

Vad är då att betrakta som min balansomslutning? Tar man ställning till tillgångar MINUS skulder för att få fram balansomslutningen eller multiplicerar man bara mitt privata lån till aktiebolaget (1 500 000 SEK) och bolagets egen tillgång (500 000 SEK)? Jag har ju bokfört upp varor som jag köpt för mitt privata lån á 1 500 000 SEK, så visserligen finns det tillgångar på totalt 2 000 000 SEK men samtidigt en uppbokad skuld á mitt privata lån á 1 500 000 SEK. 

 

Med vänlig hälsning

 

 

 

 

2 SVAR 2
AnnicaL
CHAMPION

Hej,

Om du tänker som så att tillgångarna är vad bolaget äger och skulder och eget kapital visar hur tillgångarna har finansierats kanske det blir lättare. Bolagets balansomslutning är 2.000.000. 

Tack bästa Annica - mycket pedagogiskt svar, nu förstår jag även varför dessa summor speglar varann i balansräkningens bägge ben 🙂