Hej!
Blir inte klok på detta. Känns som jag missar något stort? Balansräkningen balanserar inte. Som jag förstår det ska tillgångar = eget kapital & skulder. Med andra ord, står det 63 276,5 på periodens slut för tillgångar, bör det vara samma siffra nere vid eget kapital och skulder?
Vad är det jag missar? Hänger det ihop med aktiekapitalet?
Med vänlig hälsning,
/Erik
bal
Löst! Gå till lösning.
IB balanserar inte.
Har du fört över IB från fg år?
Hej!
Ok. Ja jag är rätt grön på detta. Men hur ser jag att IB inte balanserar?
Om jag har fört över IB från föregående år. Allt är ju bokfört, verifikationer, bankhändelser etc. Men så vitt jag vet så har jag inte klickat i någon ruta där det står "för över IB från föregående år". Är det något jag behöver göra manuellt?
Det är olika i olika program, men IB som är i kolumnen längst till vänster ser inte rätt ut.
1. Momskontona är inte omförda till 2650
2. Det finns inget resultat bokfört
Det kan naturligtvis vara flera saker som saknas.
Man startar oftast ett nytt bokföringsår innan man har avslutat det gamla eftersom man behöver vara i fas med bokföringen även om inte bokslutet för fg år är klart. När sedan bokslutet är färdigt så får man göra bokslutsverifikationerna i det året som bokslutet gäller. Eftersom man då redan har skapat ett nytt år sedan tidigare så följer oftast inte det man har bokat som påverkar balansräkningen med till nästa år med automatik utan man får gå in på nya året och föra över UB från fg år.
Du har troligtvis någon hjälpfunktion i programmet där du kan söka på detta.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.