Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

EnskildFirma
MEDLEM

Balansräkning balanserar inte

Hej,

Jag har märkt att min balansräkning inte balanserar tillgångar/EK och skulder. Jag har egentligen inga tillgångar (föreläser endast, men har ju dator, telefon, böcker etc som jag köpt till företaget) och jag har inget eget kapital som jag tillfört företaget (handlar från mitt privata konto).

Jag förstår inte riktigt hur den ska balansera, måste jag göra något eller ska det ske "automatiskt" baserat på min bokföring?

Kanske dum fråga, men kommer ingen vart när jag ser till mitt lilla företag. Tack!

3 SVAR 3
AnnicaL
CHAMPION

Är det så att du kört firman flera år men inte bokfört årets resultat ? Eller bokför det men sedan gjort fler transaktioner på det gamla året? Varje år ska avslutas med ett bokslut där resultatet bokfört och förs över till ett kapitalkonto, det är så det blir balans i bokföringen. 

Ja, det är nog det jag behöver göra. Är det bara det? Jag ska kolla upp hur man gör det i Visma. Förs resultatet över automatiskt till ett kapitalkonto (osäker på om jag förstår vad det innebär)?

AnnicaL
CHAMPION

Det du ska göra är att på sista dagen på det avslutade året bokföra årets resultat (vid vinst)  D8999 K2019 (vid förlust tvärtom).

På första dagen i det nya året sammanför du alla kapitalkontonas saldon till 2010. Dvs nollar 2012, 2013, 2018 och 2019 och bokar mellanskillnaden på 2010.