Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Balansrapport balanserar inte.

Hej!

Jag har skrivit in bokslutsverifikationer från revisorn, men nu balanserar inte min balansräkning. Jag har hittat felet. I revisons balansräkning står -200 kr på konto 1911 (en handkassa hos oss). Det kontot ska vara noll som det är hos mig. Detta gör att tillgångsidan i balansräkningen hos mig visar 200 kr för mycket. 

Eget kapital och skulder stämmer. 

Finns det något enkelt sätt att rätta på eller måste jag kontakta revisorn?

Tack på förhand!!!!

Lotta

9 SVAR 9
AnnicaL
CHAMPION

Om revisorn har släppt igenom ett bokslut med negativt kassasaldo ska du kontakta honom/henne och det ska inte kosta något att få det rättat! 

Har revisorn bokfört någon kostnad på 200 kr mot 1911 som du inte hade bokfört tidigare? Antingen borde den då bokförts mot bankkontot eller något avräkningskonto. Stämmer övriga tillgångskonton, det skrev du inget om. 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jadå, annars stämmer tillgångssidan. 

 

och fanns det någon kontering på 1911 bland bokslutstransaktionerna du fick från revisorn?

Fd medlem
Inte tillämpbar

Nej, det gjorde det inte.

Så vet inte varför det står -200 på detta konto. Vi använder det inte ens längre.

Om din bokföring balanserade innan du la in bokslutstransaktionerna och du hade nollsaldo på det kontot då, och det inte förekommer något bland bokslutstransaktionerna, så kan det inte ha kommit från ingenstans. Tag ut en kontoanalys på det kontot för hela året så kommer du att se från vilken eller vilka verifikationer beloppet kommit från. 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Nej, det kan ju inte komma från ingenstans.  kontoanalysen visar inget annat än 0 kr som den ska.

Har skickat iväg ett mejl till revisorn nu. (som är urusel på att svara)

Tack för snabbt svar och skönt att få växla några ord med någon när man annars sitter helt själv. 

/Lotta

Har du läst in en fil från revisorn, eller har du knappat manuellt?

Ibland när man läser in SIE-filer så uppdateras IB, jag gissar att det är det som hänt nu.

Kontrollera därför IB i din balansrapport och jämför med UB fg år.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har bara skrivit in manuellt. 

Kontrollera ändå ditt IB och jämför med UB året innan.

Gissar ändå att det är där som det hänt något.