Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Madeleine9
MEDLEM

Bankkredit - eEkonomi

Vi har ett aktiebolag och har precis fått en bankkredit beviljad från vår bank. Till frågan undrar jag nu hur jag bokför denna om vi nyttjar den. Är det från 1930 att det blir ett minus saldo och krediten går in, eller är det från 2300 varje gång man nyttjar den? eller är det årsvis? Vill göra på rätt sätt. 
Tack på förhand!
6 SVAR 6
sivlai
MEDLEM

Jag brukar fortsätta att använda 19-konto så ser man exakt efter bankkontoutdraget hur mycket minus man har på kontot. 

Tusen Tack!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Fortsätt bokföra på 1930 löpande. Då får du samma negativa saldo löpande på ditt konto som du kommer att se på kommande kontoutdrag från banken och det underlättar din löpande avstämning av kontot.
Dessutom blir det rätt:)
Att ha en beviljad checkkredit innebär att banken accepterar att kontot Visar minus ner till den nivå krediten beviljats

Mikael

Tusen Tack!

Använder man konto 2300 på slutet av året? Eller behövs det aldrig bokföras där? 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det beror helt på hur du arbetar med ditt bokslut, de flesta program kan hantera en flytt av saldot som en bokslutstransaktion vilket betyder att saldot i den löpande bokföringen inte behöver bokas om, kolla hur du har det och återkom

Mikael