Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

LarissaF
UTFORSKARE

Banklån för omläggning av garagetaket

Hej, 

I vår samfällighet vi har tagit ett banklån på 1,1mln kr med löptid på 10 år för att lägga om garage tak.

Vi har betalat faktura till entreprenören på samma belopp. 

 

Jag har konterat lån utbetalningen

D1930

K2350

Ska jag göra något med det stora beloppet som hamnar på kostnadsida D5070 i vårt fall? Behöver  jag göra avskrivningar? I så fall hur? 

Avbetalning på banklånet blir 10 år, medan taket behöver inte läggas om på närmaste 30 år. 

 

Tack för vägledning. 

MVH//Larissa Felin

2 SVAR 2
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

 

Det är alltid knepigt med underhållskostnader på fastigheter. 

Eftersom garaget idag har ett tak så rör det sig ju om reparation/underhåll, men om du har komponentavskrivning och har taket som en egen komponent i anläggningsregistret så utrangerar du det gamla taket och lägger upp ett nytt som anläggningstillgång.

Har du inget att plocka bort så blir det en ren kostnad. Jag hade använt konto 5170 eftersom det inte rör sig om en hyrd byggnad utan en byggnad som ägs av bostadsrättsföreningen.

Nu vet jag att vissa ändå lägger upp ett nytt tak på avskrivning även om de inte plockar bort något från befintlig tillgång, men du får ju inte ytterligare ett tak utan ersätter det gamla taket så utan att göra någon utrangering så är det inte rätt att lägga upp en ny tillgång för avskrivning.

 

//Carina

LarissaF
UTFORSKARE

Tack Carina för ditt svar. Du bekräftade det jag trodde. Ja, vi har inte taket som en egen komponent och därmed förstår jag att vi behöver inte göra en avskrivning. 

//Larissa