Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Peter Sundström
UTFORSKARE

Avdragsmöjligheter i AB

Hej!
 
Jag har några väldigt basic bokföringsfrågor som jag önskar svar på.
 
Jag har ett AB och tänkte dra av kostnad för friskvårdsbidrag, hur gör jag det i praktiken (vad anger jag i debet och kredit)? Kan jag göra det som en klumpsumma? Är detta avdrag samma sak som avdrag för naturaförmån? Jag har läst att avdrag för naturaförmån kan vara t ex gymkort. Om jag drar av mitt gymkort som naturaförmån, vad kan jag då dra av som friskvårdsbidrag? Och är det det avdraget som är max 5000 kr?
 
Vidare önskar jag även dra av rörlig kostnad för mobiltelefon, hur gör jag det i praktiken (vad anger jag i debet och kredit)? Och kan jag även dra av det som en klumpsumma?
 
Slutligen undrar jag hur man drar av lokal/kontor hemma för sitt AB (vad anger jag i debet och kredit)? Jag har hört att man kan dra av vad det skulle kosta att hyra motsvarande kontor på "stan", den summa som jag fått höra är 3000 kr per månad, stämmer det?
 
Tacksam för svar!
 
Vänligen
Peter
2 SVAR 2
Joachim E
MODERATOR

Hej

1. Om du betalar t ex ett gymkort privat så behöver du begära ett kvitto på vad du betalt under året till gymet sså du har detta som underlag när du bokfört upp friskvårdsersättnignen. Det stämmer att maxbeloppet du kan dra av för är 5 000 kr. Det går bra att betala ut det som en klumpsumma årsvis
Du bokför detta på konto 7699 övriga personalkosntader och 2641 ingående moms.

1930 bank kredit
7699 Debet
2641 Debet

2. Är det också något du betalar privat och är abonnemanget ställt på dig privat? Då är det inte säkert att du kan dra av något alls på företaget utan du behöver kontrollera detta med skatteverket.

Bifogar en gammal tråd om samma sak som du kan läsa igenom.

https://forum.vismaspcs.se/t5/Fragor-om-bokforing/Mobilabonnemang-utstallt-till-privatperson/m-p/326...

3. Jag skulle rekommendera att du även tar frågan gällande hyran med skatteverket också då det finns en mängd regler som måste uppfyllas för att det skall blir rätt. 

Bifogar en länk med information från en redovisningsbyrå som du kan läsa igenom

https://blogg.pwc.se/foretagarbloggen/avdrag-for-arbetsrum-hemma-sa-funkar-det

/Joachim

Peter Sundström
UTFORSKARE

Hej! Stort tack för svar, ska fördjupa mig och återkommer om det behövs.

Vänligen

Peter