Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Begagnade varor till privatpersoner inklusive moms

Har jag gjort fel när jag bokfört? Säljer inklusive moms. Ser konstigt ut beträffande momsen.  Har sålt för 931 kr inklusive moms. När jag bokförde delade jag upp summan, dvs räknade av 20% från försäljningspriset (25% moms) och bokförde enligt följande:

1930 företagskonto bank                                   961 kr debet

2611 Utgående moms på försäljning               192 kr kredit

3010 Försäljning                                               769 kr kredit

Bokför jag rätt?  Tas inte momsen även på konto 3010? Skall jag göra någon korrigering på något av dessa konton för att momsen skall bli rätt?




4 SVAR 4
Göran A
UTFORSKARE

Ser helt rätt ut tycker jag
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nej det ser inte ut att vara rätt. Går jag till momsrapporten har hela försäljningsbeloppet  961 kr hamnat som utgående moms med momskod 10. Skall jag inte istället bokföra beloppet 769 kr på konto 3051 Försäljning av varor 25% med momskod 05 och momsbeloppet 192 kr på konto 2611 utgående moms med momskod 10. Då hamnar ju bara de 192 kr jag skall betala i utgående moms rätt i momsrapporten.
Göran A
UTFORSKARE

Föutsatte i mitt svar att du hade rätt momskod på konto 3010 men tydligen hade du lagt in fel kod på det kontot
På 3051 verkar Du ha rätt momskod så kör på det kontot så blir allt rätt
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej!

Om du redan bokfört verifikationen och det blev fel momskod så kan du gå rätta till detta genom att gå till Bokföring - Verifikationer. Klicka på verifikationen och välj Åtgärder - Korrigera momskod.

Ha det fint!

Moa