Hej,
Vår fackklubb (förening) har styrelse- och medlemsverksamhet, behöver hjälp med vilka konton som ska användas för att kunna följa upp följande kostnader (enl vår gamla kontoplan):
Mötesverksamhet (medlemsmöten styrelse och medlemmar)
Styrelsemöten (även planeringsdagar)
Representantskap (styrelse och representantskap vid årsmöte/budgetmöte)
Medlemsvård (exempelvis reklamgåvor till medlemmar samt uppvaktning/avtackning medlemmar)
Löst! Gå till lösning.
Hej
Skulle behöva lite mer information av dig gällande de tre första punkterna. Vad exakt är det för kostnader ni har vid dessa tillfällen?
Lämnade reklamgåvor till medlemmar lägger ni på konto 6993 Lämnade bidrag och gåvor alternativt 5960 Varuprover, reklamgåvor, presentreklam och tävlingar.
/Joachim
Hej,
Mötesverksamhet - Fika till informationsmöten för medlemmar, vi brukar också anordna frukostfika några gånger/år.
Styrelsemöten - Fika styrelsemöten, kan även vara lunch vid sommar- och jul.
Representantskap - Lunch och fika vid års- och budgetmöte för representantskapsledamöter och styrelse som kallas till dessa möten.
Hej
Ok då är jag med.
När det gäller fika och lunch så är räknas det som intern representation. Däremot så är det inte alltid avdragsgillt.
Fika kan ni använda konto 7631 Personalrepresentation, avdragsgill
Lunch använder ni konto 7632 Personalrepresentation, ej avdragsgill
/Joachim
Hej,
Ok, jag blir så fundersam eftersom vi aldrig särkonterat moms tidigare.
Vi redovisar inte heller någon moms.
Vi har inga anställda som har lön från klubben.
Vi har ingen försäljning.
Vi får endast in en liten intäkt från den del som avser klubbavgift i fackavgiften.
Det finns spararade pengar sedan lång tid tillbaka som vi använder till lite aktiviteter och reklamgåvor för våra medlemmar.
Förändrar det konteringen vid fika och mat?
Hej
Redovisar ni inte någon moms så använder ni bara de kostnadskonton jag angav och lägger hela beloppen på dessa.
På så sätt kommer hela kosntaden inkl den moms som finns på kvittot/fakturan läggas på dessa konton.
Skillnaden blir enbart att ni inte redovisar någon moms.
/Joachim
Ok, så då spelar det ingen roll om det är enbart styrelsen, kallade representantskapsledamöter (till års-och budgetmöte) eller samtliga medlemmar inom klubben som deltar, ska mat och fika hur som helst konteras på personalrepresentation?
Hej
Det stämmer då alla medelmmar kan anses tillhöra föreningen men vill ni skilja just hela föreningen och styrelsen åt så går det att använda kontot för extern representation också. 6071 och 6072. Spelar inte jättestor roll egentligen men personligen tycker jag det är mest korrekt att använda ett konto för intern representation.
/Joachim
Ok, då gör vi som du tycker är mest korrekt.
Tack snälla du för all hjälp.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.