Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Joakim Olsson
MEDLEM

Belopp i Visma högre än leverantörsskulden på leverantörsfakturan

Jag har bokfört mina leverantörsfakturor från Telenor enligt instruktionerna i https://forum.vismaspcs.se/t5/Fragor-om-bokforing/Momsredovisning-av-telefon-med-avbetalning/m-p/222.... Jag är dock fundersam på att beloppet som visas i Visma är högre än leverantörsskulden och skulle bara vilja få bekräftat att allt är korrekt.

JoakimOlsson_3-1699363817990.png

Jag misstänker att det är Leverantörsskuld + Erhållen kassarabatt = Belopp? Allt är som det ska?

3 SVAR 3
AnnicaL
CHAMPION

Beloppet 889 kr är helt enkelt summan av debet- respektive kreditposterna på verifikationen, det är 749 som är den bokförda skulden på konto 2440. Allt ser korrekt ut vad avser summeringen. Men är det verkligen en kassarabatt du fått på 140 kr? Kassarabatter får man ju först om man betalar före förfallodagen och har sådant betalningsvillkor från leverantören att man då kan betala mindre än fakturabeloppet. 

Hej Annica,

Tack för snabbt svar. Angående kassarabatterna. Om jag minns rätt så googlade jag vad jag skulle bokföra rabatterna som när jag startade företaget för något halvår sedan och det var svaret jag hittade. Jag kan ha sökt på fel information, misstolkat svaret eller så var svaret jag hittade helt enkelt fel.

Rabatterna, vars summa uppgår till 140kr, är

• Bindningsrabatt -50kr
  • Abonnemangsrabatt - Förhöjd månadsavgift -60kr
  • Månadsrabatt Bindningstid -30kr

Ska dessa bokföras på annat sätt än hur jag gjort det? Bör jag i så fall göra en (total) korrigering eller en korrigering per faktura?

AnnicaL
CHAMPION

Den sortens rabatter ska minska beloppet du bokför som kostnad för mobiltelefoni. Så du kan föra om rabattbeloppet till 6212. Och det kan göras i klump och framöver på varje faktura. Det behöver inte vara en egen konteringsrad heller, boka momsbeloppet och amorteringen och låt resten gå på 6212.