Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Josephine
MEDLEM

Belopp vid årets utgång' i kolumnen 'Balanserat resultat' stämmer inte...

Hej,

Jag har inte haft mycket omsättning i mitt bolag under året men har ändå lyckats fastna totalt på sista delen. I Deklaration/Årsredovisning får jag följande felmeddelande:

Raden 'Belopp vid årets utgång' i kolumnen 'Balanserat resultat' (142 764) stämmer inte med raden i balansräkningen (154 329).

När jag går till fliken "Förändringar i eget kaptial" ser det ut såhär. Jag kan inte för mitt liv förstå. vad jag gjort fel och är tacksam för all hjälp jag kan få.

 

Skärmavbild 2024-03-17 kl. 16.03.23.png

 

7 SVAR 7
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Det ser ut som att du 2022 redovisade en förlust på 11 565 som bokades på konto 2099. Vid bolagsstämman 2023 borde förlusten ha bokats om till balanserat resultat 2091.

 

Kredit 2099    11 565

Debet 2091    11 565

 

Det ser inte ut som att du gjort den ombokningen. Ta reda på datum för bolagsstämman 2023 och gör ombokningen så kommer utgående belopp att stämma.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Stort tack för svar. Jag har dock testat detta men får då samma felmeddelande samt ett nytt vid kontroll av årsredovisningen..

Skärmavbild 2024-03-17 kl. 16.50.51.png

Resultatdispositionen: 

Skärmavbild 2024-03-17 kl. 16.52.19.png

Hej

 

Jag vet inte vad du menar med "testat det" men det du behöver göra är att bokföra vinstdispositionen 2022 enligt mitt tidigare svar. Läsa in nya värden i Deklaration/Årsredovisnings modulen och stämma av.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Josephine
MEDLEM

Jo, jag menar att jag gjort det (tidigare men tog bort den eftersom den inte gav effekt) och gjorde det nu igen och fick då samma varning som tidigare samt en ny enligt ovan.

Här är verifikationen.

Skärmavbild 2024-03-17 kl. 17.18.23.png

Så det verkar vara något annat.

Om det ska vara bokfört såhär, för den verifikationen fanns inte precis som du trodde - vad kan det då vara som är fel?

Hej

 

I Resultatdispositionen ser du att raden "Balanserat resultat" är orange (typ). Det innebär att du varit där och ändrat belopp. Gå till rutan och klicka på "Återställ belopp".

 

Kontrollera också saldot på konto 2091 i balansräkningen, är det 142 764.

 

Kontrollera också att Årets resultat 2023 är 42 251 (förlust).

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

STORT TACK! Nu stämmer allt!

Hej

 

Så bra.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK