Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Höken15
MEDLEM

Betala av lån med inventarie och avskriva resterande del.

Hej!

Jag är ägare av aktiebolag och har lagt ut ca 100.000 i företaget som jag registrerat under långfristigt lån till närstående. Jag har köpt en hel del inventarie till företaget som jag vill ta över privat och därmed skriva av en del av skulden. Resterande del av skulden vill jag avskriva, men får inte riktigt till det bokföringsmässigt.

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

För att kunna besvara denna frågan behövs det lite mer information. Återkom med information om följande.

Vilket konto är inventarierna bokförda på?
Hur mycket är avskrivet?
Vad är marknadsvärdet på inventarierna som du vill ta ut privat?
Förmodar att det inte finns några lån/skulder på inventarierna men om det skulle finnas, hur mycket och på vilket konto är skulden bokförd?

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Inventarierna är bokförda på förbrukningsinventarier 5410

Inköpspris är 33029,59 SEK

Marknadspris är idag 15.000 SEK.

Finns ingen skuld på inventarierna men är inköpta via utlägg av aktieägaren. 

 

 

Hej

Du skall hantera uttaget av inventarierna och avskrivningen av skulden på följande sätt.

kreditera konto 3400 med marknadsvärdet och se till att moms fördelas bokförs på uttaget. Detta för att de har köpts in med moms.
Debitera sedan konot 2893 (Eller det kontot du har skulden på) med hela inköpsvärdet.
Resterande belopp som du vill skriva av bokför du om till konto 2091 balanserad vinst eller förlust så det inkluderas i bolagets egna kapital.

Tänk på att du skriver en dokumentation på att du dels tar ut inventarierna privat samt skriver av resterande skuld.


 

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim