Hej!
Jag ska betala en faktura jag fått från ett bolag, fakturan kommer dock betalas med "digitala krediter" som jag har hos bolaget, dessa representerar dollar. Fakturan är på $25 och jag har fått dessa krediter genom att sätta över $25 från mitt konto till denna tjänst.
Hur kan jag spegla detta i min bokföring?
Min tanke var att ha en kontoplan där jag representerar de digitala krediterna, men jag måste ju välja ett konto när jag ska göra betalningen.
Är det okej att istället bokföra detta mot företagskontot och samtidigt ta pengar från denna kontoplan eller blir det fel då pengarna aldrig är på företagskontot?
Exempelvis:
debet 250 - 2440 - Leverantörsskulder
kredit 250 - 1930 - Företagskonto
debet 1930 - Företagskonto
kredit 1872 - Digitala krediter
Vänligen,
Kaj
Hej
Hur har du bokfört överföringen av pengarna för de digitala krediterna tidigare. Den överföringen borde vara bokförd mot något konto när själva överföringen skedde?
Om jag tar ett exempel.
I Januari köper du digitala krediter från detta företag och bokför detta på följande sätt.
1930 Bank Kredit 500
1872 Digitala krediter debet 500
I April använder du de digitala krediterna för att betala en faktura. Då är det lättast att lägga in fakturan som en verifiaktion under Bokföring > Verifikationer > Ny verifikation. I mitt exempel har jag köpt en Svensk IT tjänst med vanlig moms för krediterna.
Då använder du konto 1872 digitala krediter som betalmedel för att reglera att du inte längre har kvar samma tillgång längre.
Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim
Hej Joachim och tack för ditt svar!
Det blev ju enklare än jag trodde, jag vara bara så låst vid att faktiskt lägga in fakturan i systemet. Men det är klart att jag kan lägga den direkt istället.
Vängligen,
Kaj
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.