Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Athena
MEDLEM

Betala in moms från sparkonto - hur bokföra?

Hej,

 

Under det gångna året (2020) har jag avsatt/fört över pengar från mitt företagskonto till ett sparkonto för moms (bokfört som övrigt uttag - Kred 1930, Deb 1940).

 

Nu vill jag betala in årsmomsen till Skatteverket (har redan skickat in momsdeklaration) men vet inte hur jag ska göra med betalningen och bokföringen av denna. Så några frågor som jag hoppas kunna få svar på:

 

Ska jag föra över pengar från sparkontot till mitt privatkonto och sedan betala in momsen därifrån? (Eftersom det inte går att betala in från sparkontot.)

 

Eller ska jag föra över pengarna från sparkontot till företagskontot och betala därifrån?

 

Och oavsett hur jag gör - hur bokför jag förflyttningen av pengar? Behöver jag t.ex. bokföra ett uttag från sparkontot (saldot finns på 1940 i min bokföring) och hur bokför jag i så fall det? 

 

Mycket tacksam för hjälp! Athena 

 

 

 

1 SVAR 1
AnnicaL
CHAMPION

Har du bokfört momsdeklarationen ? D2650 K2012 el 2013 om du har enskild firma?

Om du för över från sparkontot till företagskontot bokför du motsatt hur du gjorde när du förde över medel till sparkontot, dvs D1930 K1940 och sedan gör du betalningen och konterar D2012/2013 K1930.

Om du gör överföringen från sparkontot till ditt privata kontot bokför du D2013 K1940.