Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

EnskildFirma
MEDLEM

Betala med presentkort

Hej,

 

Jag har betalat för en pryl med både pengar och presentkort. Hur bokför jag detta?

 

Jag köpte en mikrofon som kostade 400 kr. Jag betalade med presentkort 300 kr och betalade resterande 100 kr från mitt privata konto. Kvittot visar att jag betalat 400 kr (ingen specifikation presentkort eller inte).

7 SVAR 7

Hej,

Presentkortet på 300 kr bokförs med tillhörande kvitto som underlag (240 kr kostnad, 60 kr ingående moms).

Om du förbrukat hela presentkortet går det bra att du bokför överskjutande del (80 kr kostnad samt 20 kr ingående moms) separat med kvittot för mikrofonen som underlag. För enkelhetens skull kan du göra en notering vid sidan om kvittot för mikrofonen att presentkortet på 300 kr nyttjades vid köpet av varan.

Eftersom du har en enskild firma gör det inget att du betalat resterande del från ditt privata konto.

 

I din bokföring ska nettot visa 320 kr kostnad samt 80 kr ingående moms.

 

Med vänliga hälsningar,

Teamet på Blitz Redovisning

Blitz Redovisning 

Verifierat av Visma 2023-01-18

Tack snälla! Skulle du kunna berätta vilka konton jag ska använda och kreditera/debitera?

Hejsan,

 

Du debiterar kostnadskontot för mikrofonen (förbrukningsinventarier kto 5410, 2640 ingående moms) mot affärskontot som betalningen lämnat ifrån.

 

Du är alltid välkommen att kontakta oss för hjälp.

 

Med vänliga hälsningar,

Teamet på Blitz Redovisning

Tack! Men jag har ju fått presentkortet i present och har inget kvitto. Vilka konton ska användas då vid bokföringen (för att inkludera presentkortet)?

Hej

Är det du privat eller företaget som fått presentkortet? Hanteras på olika sätt beroende på detta.

/Joachim

Hej,

 

Det är jag privat.

Hej

Då inget har betalts från företagskontot och presentkortet var privat så påverkas inte företagets tillgångar (bank) alls.

Du gör då en kontering från sidan Bokföring > Verifiaktioner > Ny verifiaktion som ser ut så här.



Joachim