Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

marbjo0611
MEDLEM

Betala räkningar och få in i Visma eEkonomi

Hejsan, 

 

Frugan har precis startat bolag och jag har lovat att hjälpa henne med ekonomin i början. Är helt novis på det här men har kikat en del filmer. Börjar få grepp på faktureringar men nu ska dom första räkningarna betalas. Hur går man till väga? Banken hon har är Länsförsäkringar och om jag fattar det rätt finns inte direktkoppling mellan Länsförsäkringar och Visma. Min gissning är att proceduren är enligt följande. 

 

1. Betala räkningarna via Länsförsäkrningar. 

2. Spara ner och scanna in alla fakturor och sedan lägga till dom som Bildunderlag under "Inköp". 

3. Ta någon form av utdrag från kontot på Länsförsäkringar och ladda upp till Visma eEkonomi. 

4. På något sätt synka och bokföra betalningarna med bildunderlaget så att det stämmer med kontoutdraget. 

 

Är jag rätt ute? Det som gör mig osäker är det som heter "Leverantörsfakturor" och "Leverantörer" under "Inköp". Hon har alltså inget bolag som kommer faktureras speciellt mycket utan hon konsultar. Det som ska betalas nu är småsaker diverse inköp (tangentbord m.m.) samt en försäkring. 

 

Tack på förhand. 

 

//Martin

4 SVAR 4
AnnicaL
CHAMPION

Jodå. du är rätt ute men jag skulle rekommendera att du registrerar räkningarna som leverantörsfakturor även om det inte är så många. Då matchar du utbetalningen mot leverantörsfakturan via Bankhändelser, där du har klistrat in kontoutdraget från banken eller knappat in posterna direkt.

Om frugans firma använder faktureringsmetoden bokförs leverantörsfakturan direkt medan om det är kontantmetoden (bokslutsmetoden) bokförs det hela när betalningen gjorts och matchats. 

 

marbjo0611
MEDLEM

Tack för ditt svar. Har under kvällen försökt få till detta. Herregud, det tar tid innan man fattar. Men efter att till slut förstått att Kredit och Debet måste synka så fick jag till det. Men nu känns det som att jag har skapat mig ett problem. Jag har ju nu registrerat dessa tre betalningar som Leverantörsfakturor och matchat mot bilder. Men problemet nu är ju att dessa står under Leverantörsfakturor som obetalda...

 

Jag har ju redan betalat dom med internetbanken eftersom det inte finns direktkoppling mot Länsförsäkringar gjorde jag ju detta i förväg.

 

Har jag gjort fel eller kan jag på något sätt som jag inte hittar markera dom som betalda?

marbjo0611
MEDLEM

Jag ser också att dessa tre händelser förändrats under Bankhändelser. Men bara en av dom lyser grönt och kan matchas. Två av dom andra saknar bildkoppling trots att jag gjort på samma sätt med alla tre när jag la in dom som leverantörsfakturor.  Således finns ju inga bilder kvar eftersom jag matchat alla bilder jag skickat över...

AnnicaL
CHAMPION

Det är två olika sorters matchningar här. Den första är att du matchar ett bildunderlag med leverantörsfakturan du bokför. Då blir bilden omhändertagen.

Sedan är det en helt annan matchning att få ihop bankhändelsen med den faktura som avses och detta görs i Bankhändelser. Den betalning som programmet kunde hitta en exakt matchning för blir grönmarkerad och då klickar du bara på Bokför.

För de andra klickar du på Matcha, väljer Betalning av leverantörsfaktura och söker upp rätt faktura i den lista du får fram. Sedan klickar du på Bokför.

Anledningen att Bankhändelser inte alltid kan matcha är att förfallodatum och verkligt betaldatum inte stämmer överens har jag märkt.