Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

forestav
MEDLEM

Betala tillbaka/ångra utbetald utdelning?

Hej! Jag har tagit ut en liten utdelning nu 2024 men ångrar det väldigt mycket då det belastar min skatt och inkomst väldigt negativt. Finns det möjlighet att dra tillbaka och betala tillbaka utdelningen till bolaget (AB)? Jag är den enda aktieägaren. Och eventuellt ta ut det nästa räkenskapsår (2025) eller inte alls.
Tack på förhand!
6 SVAR 6
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det är möjligt att återbetala en utdelning och åter lägga den som en outtagen vinstutdelning på konto 2898. Det finns däremot en del skattemässiga regler, förutsättningar och undantag som du bör kontakta skatteverket och höra med dem vad som gäller. 

Bifogar ett utdrag av vissa av dessa regler och förutsättningar.

"Återtagen utdelning (frivilligt eller ofrivilligt)

SKV anser att om någon av parterna klandrar ett beslut om utdelning och får det upphävt på civilrättsliga grunder ska inte aktieägaren beskattas för utdelningen under förutsättning att denne även har betalat tillbaka en utbetald utdelning. Detsamma gäller om utdelningen aldrig har betalats ut. Om en aktieägare har blivit beskattad för utdelningen år 1 och återbetalning sker år 2 anser SKV att omprövning ska ske av beskattningsår 1.

Men skulle en aktieägare avstå från en beslutad utdelning eller betala tillbaka en utbetald utdelning av andra skäl anser SKV att utdelningen har varit disponibel. Aktieägaren ska därför beskattas för utdelningen. Återbetalningen ska då behandlas som ett kapitaltillskott till bolaget. Detta gäller dock inte om det rör sig om en korrigering av en beloppsmässigt felaktig utdelning eller liknande."

Så undersök med skatteverket vad som gäller dig.

/Joachim

Hej Joachim,

Tack för ditt svar. Jag mailade följande till Skatteverket:

Hej,
Jag är ensam aktieägare i ett aktiebolag och har beslutat om en utdelning på 50 000 kronor som även har betalats ut till mig under räkenskapsåret 2024. Jag har dock insett att beslutet grundades på ett missförstånd vid bolagsstämman, då jag tidigare fått råd av redovisningskonsulter att genomföra utdelningen utan att vara fullt medveten om dess ekonomiska konsekvenser för bolaget.
Dessutom har en oväntad möjlighet till en betydande investering för bolaget nyligen uppstått. För att kunna genomföra denna investering och stärka bolagets likviditet behöver jag återbetala utdelningen och upphäva beslutet. Detta är avgörande för bolagets långsiktiga utveckling.
Min fråga är:
1. Är det möjligt att ompröva beslutet om utdelning och undvika beskattning, med hänvisning till att det var baserat på ett missförstånd och att korrigeringen görs för bolagets bästa?
2. Om jag återbetalar beloppet till bolaget, kan detta hanteras som en återgång av utdelningen snarare än som ett kapitaltillskott, och hur påverkar detta beskattningen?
Jag är beredd att dokumentera återbetalningen och kalla till en ny bolagsstämma för att formellt upphäva utdelningsbeslutet om det krävs.

och hörde med Skatteverket och fick följande svar:

Nu fick jag följande svar:

Hej,

När det gäller återtagande av utdelning sker ingen beskattning om beslut om utdelning klandras och upphävs på civilrättsliga grunder. I övriga fall blir du beskattad för utdelningen eftersom den är disponibel på bolagsstämmodagen, om stämman inte har beslutat om viss tidpunkt för utbetalning.
Det framgår av ställningstagandet Återtagande av utdelning, "Skatteverket anser att om ett beslut om utdelning klandras och upphävs på civilrättsliga grunder ska aktieägarna inte beskattas för utdelningen. Detta gäller under förutsättning att bolaget aldrig har betalat ut utdelningen eller att aktieägaren betalar tillbaka en utbetald utdelning.

Skulle aktieägaren avstå från en beslutad utdelning eller betala tillbaka en utbetald utdelning av andra skäl är utgångspunkten att utdelningen ska beskattas eftersom den har varit disponibel. En återbetalning får behandlas som ett kapitaltillskott till bolaget. Detta gäller dock inte om det rör sig om en korrigering av en beloppsmässigt felaktig utdelning eller liknande."

Jag bifogar länk till ställningstagandet.
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.6/353756.html

Det är ju i princip bara en hänvisning till det du skriver. Vad är egentligen civilrättsliga grunder? Säg att jag egentligen velat ha en utdelning på 5000 istället för 50 000, eller att det behövs likvider i bolaget nu för en viktig investering?

Tack på förhand!

Hej

Det är som du skriver inte något solklart svar och jag måste erkänna att detta är en bra bit ifrån bokföring som är det område jag kan. Lagtolning, skattemässig planering mm som detta mer faller under är inte något jag inte känner mig bekväm att svara på. Så jag måste hänvisa denna frågan till en ekonomikonsult/revisor med djupare kunskaper i detta.

Cilvilsrättliga grunder avser kortfattat förhållandet mellan privatpersonen och ett företag.

jag hade gärna hjälp dig vidare med detta men det är ett område jag inte alls är insatt i så för att du skall få detta korrekt och inte drabbas av något i efterhand bör du vända dig till någon med kunskap om detta.

/Joachim

Förstår! Tack i alla fall. Har du någon idé om vilken typ av person man ska kontakta?

Hej

Mitt råd är att höra med de redovisningsbyråer som finns i ditt närområde. De bör ha någon med expertkunskaper inom dettta område.
Kan t ex tänka mig att din bank eventuellt kan ge dig råd om en direkt kontakt också.

Du kan ta en titt i bifogad länk där det finns konsulter/redovisningsbyråer som vi samarbetar med om det finns någon nära dig.

https://vismaspcs.se/hitta-redovisningsbyra

Hoppas detta är till hjälp för dig. 
Önskar dig en fortsatt fin Lucia och en trevlig helg.

/Joachim

Tack detsamma Joachim!