Jag undrar vad som är mest fördelaktigt (eller enklast) gällande traktamenten för inrikes tjänsteresor - att mitt aktiebolag betalar ut skattefritt traktamente (dvs schablonbeloppen) eller att jag som privatperson gör avdrag för traktamentet i min inkomstdeklaration för samma belopp enligt Skatteverkets avdragslexikon "traktamente har inte betalats ut" (se länk nedan)?
Förutsättningarna är följande:
Frågan är alltså vad som är mest fördelaktigt:
Hoppas någon kan hjälpa mig (och förtydliga om jag missförstått något)!
Löst! Gå till lösning.
Hej hoogey!
Om företaget betalar ut traktamentet, så innebär det att du ökar kostnaderna med 230 kronor. Du slipper alltså att först betala bolagsskatt (21,4%) och sedan kapitalskatt (20%) för att kunna få ut dessa 230 kronor som vinst i handen annars.
Undviken skatt vid Traktamente från Företaget: 230 kr - (230 kr * 0,786 * 0,8) = 85 kr
Om du istället drar av traktamentet i din din deklaration, så innebär det att du slipper betala statlig marginalskatt (minst 50%) på 230 kronor av din inkomst i den övre skiktgränsen.
Undviken skatt vid Avdrag i Deklarationen: 230 kr * 0,50 = 115 kr
Så för att betala så lite skatt som möjligt på dina pengar, ska du i ditt fall alltså göra avdrag i deklarationen.
Det är endast de företagsägare som ligger under brytgränsen för statlig skatt som tjänar på att ta ut pengarna som traktamenten från sina företag.
Mvh
Stort tack!
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.