Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Viktoria2
NY MEDLEM

Betalade för leverantörsfaktura med privat kort

Hej!

Jag har en fråga, hoppas att ni kan hjälpa mig. Den första affärshändelsen på mitt företag är leverantörsfaktura (2024-10-09), vilket jag betalade den 2024-10-15 från mitt privat bankkort,  alltså inte från företagskonto. Hur ska jag bokföra så att det blir rätt?

Jag tänkte så här:

Verif 1 2024-10-09

2440 Kredit (Hela summan)

2640 debet (moms) 

2611 debet (Nettobeloppet) 

Verif 2  2024-10-15

2440 debet (Hela summan)

2393 kredit (Hela summan)

1930 debet (Hela summan)

1930 kredit  (Hela summan)

Eller räcker det bara så här:

2440 debet (Hela summan)

2393 kredit (Hela summan)

Måste jag skriva skuldebrev för Verif 2 eller vad kan bli ett rymligt underlag? Ska jag skriva i verifikationens text kanske att det är en bokföringsorder och då behövs det inte något underlag?

Jag har en aktiebolag. 

Stort tack!

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det du bifogat blir inte rätt dels har du både in och utgående moms vilket man sällan har på en leverantörsfaktura eftersom utgående moms avser försäljning du gör. Sedan finns det inte med något kostnadskonto för vad fakturan avser för något.

Du skall hantera det på följande sätt förutsatt att du bokför enligt faktureringsmetoden.

1. Först lägger du upp fakturan och bokför den något liknande detta på datum 2024-10-09. Använder konto 6540 IT tjänster som kostnadskonto i mitt exempel.

2440 Kredit (Hela summan)
5460 Debet (Nettobeloppet)
2641 Debet (Momsbeloppet)

2. Sedan registerar du betalningen på datum 2024-10-15  via sidan inköp > Leverantörsfakturor på detta sätt.

/Joachim