Hej!
Jag har en fråga, hoppas att ni kan hjälpa mig. Den första affärshändelsen på mitt företag är leverantörsfaktura (2024-10-09), vilket jag betalade den 2024-10-15 från mitt privat bankkort, alltså inte från företagskonto. Hur ska jag bokföra så att det blir rätt?
Jag tänkte så här:
Verif 1 2024-10-09
2440 Kredit (Hela summan)
2640 debet (moms)
2611 debet (Nettobeloppet)
Verif 2 2024-10-15
2440 debet (Hela summan)
2393 kredit (Hela summan)
1930 debet (Hela summan)
1930 kredit (Hela summan)
Eller räcker det bara så här:
2440 debet (Hela summan)
2393 kredit (Hela summan)
Måste jag skriva skuldebrev för Verif 2 eller vad kan bli ett rymligt underlag? Ska jag skriva i verifikationens text kanske att det är en bokföringsorder och då behövs det inte något underlag?
Jag har en aktiebolag.
Stort tack!