Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Betalat med fel kort

Hej, jag råkade betala med mitt företagskort när det var ett privat köp på restaurang! När detta hände så swischade jag tillbaka pengarna direkt då jag insåg mitt misstag. Min fråga är hur jag ska bokföra detta?

Jag tänkte att jag bokför det som en bankhändelse representation konto 6071 (inköp mot faktura) för att sedan göra en bankhändelse där jag gör en retur så att säga, där jag istället sätter in pengar på kontot och bokför det som övrig insättning konto 6071. Problemet är dock att jag inte kan välja konto 6071, programmet tillåter mig inte! Varför inte? Hur ska jag göra? 

Skulle vara väldigt tacksam för svar!
Mvh Filippa
10 SVAR 10
Roffakab
CHAMPION

Hej

I en Enskild firma skulle jag använda konto 2013 för uttaget och 2018 för insättningen. I ett AB konto 2893 debet för uttaget och samma konto kredit för insättningen.

Det går att använda ett kostnadskonto t ex 6071 vid insättning men du måste klicka i rutan "aktiva konton" för att det ska komma fram för kontering men i detta fall föreslår jag enligt ovan.

MVH
Rolf
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för snabbt svar! Har en enskild firma så kommer använda mig av ditt första alternativ. En dum fråga kanske, använder man sig av momskonto också och isåfall vilket?

Mvh Filippa
Roffakab
CHAMPION

Hej

Ingen moms i och med att det är en privat transaktion.

MVH
Rolf
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du kanske även kan svara på min andra fråga, hur gör jag om jag råkat göra ett återköp från en butik dvs ett köp som jag betalat med mitt privata kort som skulle returneras men så råkade returen gå in på mitt företagskonto istället! (varför dessa misstag har hänt är för att jag har två identiska kort från Nordea där det bara skiljer väldigt lite på namnet och jag har varit slarvig och inte läst på kortet tillräckligt noga). 

I denna situationen kan jag väl inte bara göra ett uttag för då måste jag skatta på det?

Mvh Filippa
Roffakab
CHAMPION

Hej

Samma svar.

Returen/insättningen på 2018. Vill du ta ut pengarna använder du 2013. Dessa uttag beskattas ej.

MVH
Rolf
Fd medlem
Inte tillämpbar

Okej tusen tack!

Hej, hur ska jag bokföra om:

1. jag handlat för egen bruk varor (handlat på Ica) med företagskortet?

    Går det bra om jag bokför kredit på 1930 och debit till 2018 exempelvist?

2. jag betalat för företags avgifter (exempel trängselskatt, parkeringsavgifter... ) från mitt privat konto 

    går det bra då om jag bokför här kredit från 2018 och debit till 1930 med utgående moms på 26xx?

 

Tack på förhand

David snickare, ensam egen företagare

 

 

LI____1
UTFORSKARE

Jag har gjort samma misstag men i enskild firma och brukar kontera mina inköp på företagskortet

2899 k

5420 d (exempel)

 

sedan när fakturan från kreditkortsföretaget kommer så gör jag tvärtom

5420 k

2899 d

 

Hur ska jag kontera nu då? Jag förstår att jag ska sätta in summan (750kr) på företaget också. tacksam för hjälp och förklara gärna som för en nybörjare!

Jag har tagit fel kort när jag skulle handla och gjort ett privat inköp på den enskilda firmans kreditkort.
I vanliga fall brukar jag göra en manuell verifikation på mina inköp ex
2899 k

5420 d

och sedan vänder det "automatiskt" när handelsbanksfakturan kommer.

 

Ska jag göra en manuell verifikation på inköpet och lägga den på

2899 k

2013 d

 

Sedan behöver jag väl göra en insättning av de 750 kr på mitt företagskonto. Hur konterar jag dem då för att det ska bli rätt? Hjälp!