Hej, jag upptäckte att jag betalat ut 10kr för mycket i lön. Jag kan därför inte bokföra det hela. Jag får en fråga om ny bokföringshändelse. Ska jag gå vidare där eller betala tillbaka hela lönen till banken och börja om. Det verkar krångligt för bara 10kr,
tacksam för råd, hälsningar Margita
Löst! Gå till lösning.
Hej @MJONIS
Fattar verkligen att du inte vill gå in och börja ändra en massa nu när du är klar.
Så här ser våra rekommendationer ut:
Om du har gjort fel i en tidigare utbetald lönekörning ska du göra en korrigering på kommande lönekörning så att lönebeskedet och arbetsgivardeklarationen stämmer överens med vad som blivit utbetalt. Läs mer i avsnittet Ändra felaktig registrering från tidigare lönekörning.
Trevlig helg!
Hej, det så att lönebesked och AGI stämmer med det som ska vara alltså rätt belopp. Problemet är att det betalades ut 10kr för mycket till den anställde från banken. Såg fel på en 8 och en 9, ja så var det. Det måste korrigeras naturligtvis. Är det enklare att den anställde betalar tillbaka hela lönen. Sen gör jag en ny utbetalning med rätt belopp och kan bokföra. Sen måste ju den första utbetalningen och återbetalning bokföras på något sätt. Vad tycker du? Hälsningar Margita
Hej igen @MJONIS
Själv hade jag inte gjort en korrigering av löneutbetalningen nu i och med att både lönebesked och arbetsgivardeklarationen stämmer. Ett tips är att du istället skapar en bokföringshändelse och där bokför skillnaden på 10 kr mot debet 1619. Så stämmer banken och vid nästa löneutbetalning drar du av 10 kr och bokar bort med kredit 1619 så är du i hamn.
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.