Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

annarehnlund
MEDLEM

Betald faktura hamnat på kortfristig skuld

Hej

Jag ser i min bokföring att betalda fakturor har hamnat på kortfristig skuld i balansräkningen. Det är varor som jag redan fått. Både varor att sälja och förbrukningsvaror. Är ny med både bokföring och visma. Ska inte inköpta varor som jag ska sälja hamna på lager? Och hur är det med förbrukningsvaror tex emballage? Om det är fel, hur gör jag i så fall för att rätta till det? Tacksam för hjälp! /mvh Anna

4 SVAR 4
annarehnlund
MEDLEM

Jag har enskild firma och använder kontantmetoden.

Var beloppen hamnar beror på vilka konton du valt vid bokföring av de olika leverantörsfakturorna. Om dina fakturor bokförts som kortfristiga skulder har du valt fel konto vid konteringen. Lagervaror ska bokföras på ett 14-konto. Kostnader, tex förbrukningsvaror, ska konteras på ett kostnadskonto, tex 5640.

 

AnnicaL
CHAMPION

 
annarehnlund
MEDLEM

Jag har insett nu att Visma eEkonomi väljer automatiskt att lägga summan på en leverantörsfaktura (ej bokförd) på leverantörsfakturor 2440 tillfälligt tills jag matchar den med en bankhändelse och då hamnar kostnaden på tex inköp av varor när det bokförs och en verifikation upprättas. Då blir det rätt. 🙂