Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

LarsOlof
MEDLEM

Betalning av fakturor från privat konto för enskild firma

Hej!

Jag har enskild firma och betalar leverantörsfakturor från ett privat konto och bokför fakturorna som en "egen insättning". Eget kapital ökar vid egen insättning och jag vill ha denna ökning av eget kapital.

Jag har ett privat konto i annan bank som används bara för den enskilda firman och som har konto 1930 i bokföringen. Men när jag bokför en leverantörsfaktura som "egen insättning" så ökar även saldot för konto 1930 i balansrapporten med medan saldo på bankkontot inte förändras.

Vad behöver göras för att saldo för 1930 skall överensstämma med saldot på bankkontot vid årsbokslutet?

Eller är det OK att det finns en differens mellan dessa saldo vid årsbokslutet?

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

1930 borde inte öka om du bokför leverantörsfakturor och använder kontot egen insättning som betalande konto. 

Skulle behöva veta hur en komplett kontring av en leverantörsfakturan ser ut kan du bifoga en bild på en eller flera av dina konteringar av leverantörsfakturor. 

Visar med ett exempel på hur ett inköp av förbrukningsmaterial med 25% moms bör se ut. Ser dina konteringar ut på detta sättet så kan inte 1930 påverkas alls.

2018 Kredit 5000
5460 Debet 4000
2641 Debet 1000

/Joachim

Tack för ditt snabba svar Joachim!

När jag fick ditt svar så upptäckte jag att differensen mellan saldo på 1930 och saldo på mitt bankkonto har förorsakats av ett annat fel som jag kan korrigera.

Min kontering av betalning som "egen insättning" är korrekt. Tyvärr så lästa jag bokföringsrapporterna  på ett felaktigt sätt. Vid "egen insättning" ökar eget kapital men ej saldo på 1930.

Allt är korrekt nu. Tack för att du fick mig att tänka till en gång till.

Härligt att det löst sig i bokföringen.

God fortsättning på det nya året.

/Joachim