Hej, vårt AB fick under 2024 en summa pengar utbetalade till vårt affärskonto och som ska användas för ett projekt pågående under 2025. Detta är efter vad jag förstår förutbetalda intäkter och jag bokförde det som D 1930 och K 2290 vilket jag hoppas är rätt. Min fråga är: Hur konterar jag utbetalningar ( fakturor, ev löner et.c) som görs från de periodiserade pengarna ?
Mvh Torbjörn
Hej
utbetalningar mm bokför du precis som vilka andra betalningar som helst dvs direkt mot rätt konton under kassa och bankkonton.
Dvs ett inköp av förbrukningsmaterial bokförs på detta sätt
1930 Kredit
5460 Debet
2641 Debet
Det du behöver komplettera med i 2025 är en omföring av bidraget av projektpengarna så ni får med det som en intäkt i 2025
2290 Debet
398X kredit
Joachim
Tack för svar! Jag trodde att allt var ok så långt men, jag såg sedan att det fanns en kundfaktura på beloppet inkl. moms. Den är inte registrerad som betald ännu. Jag undrar hur jag ska göra.
1. Ångra (kreditera) faktura och låta verifikat D1930/K2290 vara kvar och hur gör jag med utgående moms isf.
2. Registrera kundfaktura som betald och korrigera ovanstående verifikat. Hur göra för kontering till 2290 och hantera utgående moms.
Tacksam för svar
Mvh Torbjörn
Hej
Skall det vara moms på pengarna ni fått utbetalda till er?
/Joachim
Hej
Kundfakturan är på totalt 375000, inbetalt till affärskontot, dvs 300000+75000 moms för det kommande projektet
/Torbjörn
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.