Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Mikael10
MEDLEM

Bidrag från EU strukturfonder

Hej!
Skattefria bidrag som kommer från EU strukturfonder. Jag antar att det är samma som andra EU bidrag - konto 39xx?
Detta är alltså ingen omsättning i bolaget. Ska det regleras vid bokslutet?

Och hur bokför jag alla utgifter i samband med dessa? Exempelvis konsulter på föreläsningar. Konto 69xx? För dessa ska ju inte vara avdragsgilla kostnader.

 

 

Tack!

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Det går bra att bokföra detta inom 39XX kontogruppen ja. När du säger att det inte är en omsättning i bolaget, menar du då att det är skattefritt eller tänker du på det som står i denna vägledningen här? Att bidraget inte skall ses som en omsättning betyder inte nödvändigtvis att det inte skall hanteras som en skattefri intäkt utan det som står i den vägledningen handlar om det skall beräknas mervärdesskatt eller inte. 

 

Angående att EU bidraget är skattefritt så kan jag hitta detta ställningstagandet med följande mening: Av 29 kap. 5 - 7 §§ IL framgår att näringsbidrag ska tas upp till beskattning endast om det används för avdragsgilla kostnader. Så om nu bidraget är skattefritt så skall det hanteras som en intäkt rent bokföringsmässigt men så gör man en skattemässig justering som en skattefri intäkt i deklarationen för att den inte skall påverka skattemässiga resultatet.

 

Om nu kostnaderna är ej avdragsgilla så blir det samma princip som för intäkten, dvs man bokför den som en kostnad och gör en skattemässig justering i deklarationen sedan som en ej avdragsgill kostnad. Ett konto inom 69XX kontogruppen funkar utmärkt till det. 

 

Ha det fint!

Josefine

Hej Josefine!

Tack för ditt svar. Jag tror att det har besvarat frågan och korrigerat frågeställningen på ett jättebra sätt!

I detta fallet är det alltså en skattefri intäkt. Då förstår jag det som att det ska bokföras på konto 39xx och att utgifter i samband med verksamheten bokförs på 69xx. Därefter görs skattemässiga justeringar för både intäkterna och kostnaderna som hör till den skattefria verksamheten.

Tack för hjälpen!

Hej igen!

 

Varsågod, vad skönt att höra. Du har förstått helt rätt, så det är bara att köra på. 

Ha en fin helg!

 

Josefine