Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

RellaD
MEDLEM

Bidrag som ska delas

Hej,

 

Jag har en fråga som jag gärna skulle vilja ha era kloka tankar kring. Vi får statligt bidrag för ett projekt. Det är vi som ska ha 1/3 av bidraget och ett annat företag som ska ha resterande 2/3. Det andra företaget ska fakturera oss, men drar ut på det. Vår del av bidraget bokför jag på 3989 respektive 2881, men delen som vi inte ska ha vill jag ha någonstans medan den väntar på att komma rätt. Var kan jag bokföra den så länge?

 

Tack!

4 SVAR 4

Hej,

 

Det kan bero på vad det är för projekt och om slutprodukten ska aktiveras som en anläggningstillgång eller inte efter att projektet slutförts. 

Jag föreslår att ni bokför det andra företagets del mot kto 3990 och sedan bokar bort beloppet när fakturan inkommit. 

Fråga- Hur kommer det sig att ni bokför bidraget som en skuld?

 

Med vänliga hälsningar,

Teamet på Blitz Redovisning

RellaD
MEDLEM

Hej,

 

Anledningen till att vi bokför det som skuld är att bidraget betalas ut i förskott, så jag låter det ligga som en skuld när vi får in det, sedan "ger jag oss bidrag" per månad, vartefter vi jobbar upp tiden. 

 

Men skulle jag kunna lägga deras del någon annanstans? Vi vill inte att den kommer med i vårt resultat. De har fortfarande inte fakturerat för sina två delar i höstas.

Hej

Då två tredjedelar av bidraget inte är ert så kan ni lägga det andra företagets del på t ex konto 2899 övriga kortfristiga skulder. När ni sedan betalar ut det till det andra företaget så bokför ni utbetalningen mot 2899 för att reglera skulden.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Toppen, tack!