
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Bilköp med handpenning och lån - eEkonomi
Skatt, försäkringar och delar har jag läst mig till att jag ska bokföra på 56xx konton, men det andra är jag osäker på. Jag har enskild firma samt eekonomi.
Tack!
Löst! Gå till lösning.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
I tråden Bokföra inköp av bil genom kontant betalning och avskrivningar förklarar min kollega Joakim hur du bokför köpet och avskrivningarna.
Om du istället för kontant betalning tar ett lån bokförs det på 2350 eller 2840.
Amorteringarna bokförs genom debitering av kontot och kreditering av kontot som du tar pengarna från. Amorteringen gör du under Kassa- och bankhändelser eftersom detta påverkar dina kontanta bokföringskonton (1910, 1930 osv.)
Räntan bokförs också under Kassa- och bankhändelser mot till exempel konto 8410 eller 8415.
~Content producer, Visma lönefamilj~

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Tack!
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Fakturor som du får på lånet, betyder det att du har köpt på avbetalning eller har du tagit ett lån och sen att du får betalningsunderlag löpande?
Jag skulle sagt att bokföringen skulle se ut såhär:
1910 kredit 19 000
1240/1241 debet 95 000
2350/2840 kredit 76 000
Amorteringarna på lånet bokför du därefter
1930 kredit
2350/2840 debet
Alltså en minskning på ditt lån.
I Visma eEkonomi kan du lägga upp bilen under Bokföring - Inventarier så hjälper programmet dig med de löpande avskrivningarna.
Annars bokför du dem
7834 debet
1249 kredit
På bokföringskonto 1240/1241 samlas det totala värdet av din bil. Detta kontot påverkas inte förrän du säljer eller på annat sätt blir av med bilen.
Tillsammans med bokföringen sparar du dina papper från bilfirman.
/Anna
~Content producer, Visma lönefamilj~
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
** Amorteringarna på lånet bokför du därefter
1930 kredit
2350/2840 debet
Alltså en minskning på ditt lån.
Behöver man dela upp andra kostnader på kontering från fakturan/återbetalning? typ ränta, bankkostnader osv
exemple: 1930 kredit
8410 ränta debet ?
6570 Bankkostnader debet ?
2350/2840 debet
Tack på förhand!

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Men efter att jag kollat här på forumet så bokförde jag handpenningen på 19000 debet 1241.. Ska jag då göra en annan bokföring för resterande 76000 såhär, 1241 debet 76000 och 2350 kredit 76000? Eller måste jag gå in och ändra i den verifikationen där jag bokförde handpenningen? Jag tänkte om det blir något fel om jag gör två verifikationer på det där, men det kanske inte spelar någon roll?
Mvh Andreas
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Hej!
Tack för din fråga. Ja det är viktigt att dela upp mellan amortering och övriga kostnader då saldot på 2350/2840 alltid skall motsvara den aktuella låneskulden man har. De konton och uppställningen du angett funkar utmärkt att använda för de olika kostnader som kan tillkomma vid amortering.
Ha en fin helg!
/ Josefine
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Hej Josefine,
Tack så jättemycket för svaret
Hälsningar
Milano
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Som utgångspunkt är att hela beloppet ska ligga på 1241 eftersom det räknas som en tillgång i ditt företag. Det spelar ingen större roll om det ligger som två verifikationer istället för en.
/Anna
~Content producer, Visma lönefamilj~

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Jag har tagit ett billån på min enskilda firma och undrar nu hur jag ska bokföra detta:
1. Betalade en handpenning innan, lägger jag den på sidan av eller med i en klumpsumma?
2. Om jag har förstått det rätt så ska jag göra på följande sätt:
- Bokföra som inventarie
- Klicka i avbetalningsköp
- Fylla i pris, moms, kontantinsats osv
- Sedan välja detta på ex. 3 år (som jag har lånet på)
Stämmer detta?
3. Hur redovisar jag amorteringen?
4. När dras momsen? Vid varje amortering? Endast vid bokföringen av hela köpet?
Tacksam för svar!
