Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Blandad verksamhet med reducerat momslyft och EU-inköp.....

Tänkte dela med mig av det jag råkade på idag. En kund med blandad verksamhet får då lyfta endast 10% av den ingående momsen. Han har då gjort ett varuinköp från Tyskland med omvänd moms. 

Dagens quiz är då hur den skall bokföras? Jag har löst det men är nyfiken på vilka lösningar andra använder, inklusive Vismas egna support.....

3 SVAR 3

Jag hade bokfört det:

2440/1930 K hela summan

4056 D hela summan + 90% av momsen

2614 K 100% av momsen

2645 D 10% av momsen efter som de endast har avdragsrätt för 10%

Nja. Det som händer då är att kto 4056 får ett belopp som, i det här fallet när inköpet var på 1 200 kr, uppgår till 1 470 kr. 2614 blir ju 300 kr och 2645 30 kr, mellanskillnaden, 270 kr har du då lagt på kto 4056. Men då uppstår en momsdiff för konto 4056 kommer ju med på momsrapporten (rad 20) som ett underlag till den utgående moms som även den redovisas på momsrapporten (rad 30) och då är från kto 2614. Vi hade tidigare en egen lösning men sedan några år så innehåller kontoplanerna kto 4549 som heter Motkonto beskattningsunderlag import. Det saknar helt koppling till momsrapporten och gör bokföringen mer korrekt. 

Så jag bokförde då dessa 1 200 kr kredit 1930 och debet 4056, sedan bokade jag 300 kr på kto 2614 och 30 kr på kto 2645. Sedan bokade jag även 1 200 kr kredit på kto 4549 och nollade då ut resultatpåverkan. Sedan debiterade jag kto 5410 1 200 kr då det här var en förbrukningsinventarie. För att få momsrapporten att stämma så måste man i sådana här fall använda kto 4549, man får dessutom kostnaden på rätt ställe då det här inte var ett varuinköp till arten utan en förbrukningsinventarie.  Intressant i det här fallet blev då att kunden hade ingen omsättning, bara några få inköp, men fick ändå betala in moms p.g.a skillnaden mellan beräknad utgående moms och vad som är avdragsgillt. Moms är fantastiskt.....

Vi hade tidigare en kund som bedrev sålde byggtjänster i samma firma som han hade hyreshus. När han lejde för reparationer i hyreshusen så vara alla fakturor med omvänd byggmoms. Men då det ibland avsåg lägenheter så fick han inte lyfta någon moms alls på dom kostnaderna. Kostnaden hamnade ju dessutom helt fel när man bokade dom inköp byggtjänster. Det var ju ibland ombyggnad och ibland rep fastighet. Så kto 4549 är fantastiskt. 

Det innebär ju även att om man har en kund som bara säljer tjänster, aldrig varor, men handlar diverse inventarier och annat från EU, iof får saldon i kontogrupp 4xxx, men med kto 4549 så blir summan där noll och kostnaderna hamnar rätt.... 

Ser sällan eller aldrig frågor/info om detta så jag tyckte att en info kunde vara bra. För er som läser det här och redan använder kontot så här så är det bra, för er andra så blir livet lite bättre. Lycka till!

Tack för utförligt svar. Jag insåg efter att jag hade postat inlägget att det skulle bli fel i momsrapporten om man gjorde som jag skrev, men hade inte möjlighet att ändra svaret då och det gick inte att ta bort det jag hade skrivit..

Jag har inte använt konto 4549 tidigare, men har använt ett eget konto som jag döpt till justering omvänd moms. Och då hade jag gjort såhär:

2440/1930 K 1200 kr

4056 D 1200 kr

4598 K 1200 kr (kontot för justering av omvänd moms)

5410 D 1470 kr

2614 K 300 kr

2645 D 30 kr