Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Micael2
MEDLEM

Boföra förmedlingsersättning

Hej, jag har ett AB där jag köper förmedling avseende tjänstepension och sjukförsäkring. Hur bokför jag förmedlingsersättning för tjänstepension och sjukförsäkring?

4 SVAR 4
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. När du säger att du köper förmedling avseende tjänstepension och sjukförsäkring, menar du då att du köpt försäkringar från ett bolag som förmedlar dessa tjänster eller menar du att du förmedlar tjänstepensions och sjukförsäkring till dina kunder? Du får gärna återkomma med mer information kring detta så vi kan hjälpa dig vidare om det gäller det senare. Om du med "köper förmedling" menar att du köpt en tjänstepension och sjukförsäkring där de tar ut en förmedlingsersättning för att de hanterar försäkringarna så kan du läsa här om vad du kan bokföra det som. 

 

Om det handlar om förmedlingstjänster som du förmedlar, dvs din intäkt så kan du läsa mer om detta här på Skatteverkets vägledning. Det finns också en rättslig vägledning här om vem som anses som säljare vid förmedlingstjänster. Det som är viktigt att ta reda på är om du skall redovisa hela beloppet som din försäljning, eller bara den delen du tar ut som ersättning för att du förmedlar tjänsten. Det handlar ofta om man säljer i sitt egna namn eller i annans namn, vilket du kan läsa mer om i andra länken. 

 

Ha det fint!

Josefine

Hej Josefine, jag har köpt försäkringar från ett bolag som förmedlar dessa tjänster.

/Micael

Hej igen!

 

Ah okej, då kan du utgå från länken jag skickade dvs att du bokför förmedlingskostnaden de tar ut mot främmande tjänster/externa tjänster, tex 6590 Övriga externa tjänster. Här kan du läsa om hur man kan hantera tjänstepension i skatteklass T. 

 

Ha det fint!

Josefine

Micael2
MEDLEM

Tack Josefine, då vet jag hur jag skall göra.