Hej,
Jag håller på med min årsredovisning och hade en fundering kring INK2 under övrig information
där det står Lån från aktieägare (fysisk person) vid räkenskapsårets utgång (4.20).
I den rutan är det ifyllt 4 kr som även fanns med förra året, vid textrutan står detta att det är bokfört som
Hej
Du kan bokföra bort det mot eget kapital på detta sätt. Förutsätter att beloppet är negtivt i balansräkningen?
2893 Debet 4
2091 Kredit 4
/Joachim
Tack stämmer att det är negativt i balansräkningen.
Dök upp en till sak jag måste lös nu innan jag kan göra årsredovisningen, nämligen att jag på sparkontot (företagskontot) fått ränta som måste bokföras 241231. Jag har löst tidigare inlägg och förstår att det beror på hur det ska bokföras beroende på om det tas upp i den privata deklarationen av skatteverket. Hur hittar jag det? Jag har ett företagskonto men står i mitt privata namn, men är upplagt som företagskonto.
Lite förvirrad, har aldrig bokfört ränta tidigare mer än intäktsränta på skattekontot.
Tacksam för hjälpen jag får. 🙂
Hej
Om det tas upp i den privata deklarationen kan du inte se förrän den öppnar 18/3 i år.
Men du kan bokföra upp den ränta som betalats ut så länge. Skatten skall vara avdragen redan på den.
/joachim
Ok, så jag kan bokföra det nu då?
Stämmer nedan bokföring på 241231
1930 debet 6287,36
8311 kredit 6287,36
Hej
Ja den stämmer förutsatt att kontot du fått in räntan på är det som kallas 1930 i bokföringen.
/Joachim
Ok, förlåt men nu blir jag osäker, har ett företagskonto och ett sparkonto, där räntan har kommit in,
Stämmer det då att man ska bokföra 1940 istället?
Ska tillägga att jag aldrig har lagt upp något extra i visma när jag skapade sparkontot på banken. Har endast haft koll på att det stämmer i summa mellan företagskontot och bokföringen i visma i summa. Aldrig bokfört ngt om jag fört över pengar mellan mina bankkonton.
Hej
Ok då måste jag fråga hur du fått saldot på det vanliga transaktionskontot att stämma. Har du inte fört över pengar från det vanliga transaktionskontot till sparkontot någon gång? Om du har det hur har du bokfört dessa överföringar då?
Båda dina bankkonton som tillhör företaget måste stämma med vad saldot på banken är.
Då jag ej kan se din bokföring så är det svårt att svara på hur du i så fall skall bokföra räntan.
/Joachim
Stämmer att jag fört över från transaktionskontot till sparkontot. Men då jag inte vetat om att man i Visma ska ha lagt till ett till konto så har jag ju bara plussat ihop summorna på de olika kontona och då har det stämt. Hur gör jag nu? 😔
Hej
Men överföringen du gjort har den aldrig bokförts då menar du?
OM du tittar i balansrapporten i systemet på 1930 stämmer det utgående saldot med vad du har på företagskontot?
/Joachim
God morgon,
På företagskontot har jag på transaktionskontot 36 685,30
och på sparkontot 606 287,36 vilket tillsammans blir 642 972,66 kr.
Balansräkningen säger enligt nedan
1930
Summa övriga omsättningar Början Förändring Slut
495 562,75 247 031,55 742 594,30
Summa omsättningstillgångar 642 357,75 160 593,55 802 951,30
Summa tillgångar 642 357,75 160 593,55 802 951,30
Förlåt för min okunskap, försöker fortfarande lära mig allt. 😕
När jag tittade vad som var bokfört på startsidan så diffade det med 6287,36 kr vilket är den summa på räntan som kommit in på sparkontot. Jag har inte gjort så många överföringar mellan mina konton under året, ca 5 stycken. Men där dessa då inte blivit bokförda mellan sig låt säga 1930 kredit och 1931/40 debit.
Hej
Då skall du bokföra om saldot på sparkontot så det visas på ett eget konto 1940
1930 Kredit 606 287,36
1940 Debet 606 287,36
Sedan skall räntan på sparkontot bokföras på detta sätt
1940 Debet Räntebeloppet
8310 Kredit Räntebeloppet
/Joachim
8310 finns inte i lista att välja?!
Har du markerat rutan visa även inaktiva poster? Kontot finns med i kontoplanen i systemet.
/Joachim
Ok, detta är allt jag behöver göra för att få det att stämma? Och att jag då lägger det på 241231?
Ska jag lägga det under kassa/bank och under företagskonto samt skapa ny händelse eller under bokföring verifikationer, skapa ny?
Och, på nya året 2025 ska jag vara noga med att bokföra mellan mina företagskonton. 🙂 Man behöver inte ansluta konto eller göra något i Visma ekonomi?
Tusen tack, min räddande ängel i bokföringsdjungeln. 🙂
Hej
Du skall göra detta i 2024 så du får aldona rätt inför bokslut/Deklartion.
Du gör detta under Bokföring > Verifikationer > Ny verifikation.
/Joachim
Jag har bokfört enligt din instruktion ovan med korrigering saldon samt bokfört enligt senaste räntebelopp.
Men nu står det på startsidan i visma 30 397,94 kr och på företagskontot transaktionskontot ligger de ju 36 685,30.
Räntan på 6287,36 diffar fortfarande ?
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.