Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Boka bort skuld på konto 2790 övriga löneavdrag

Hej!

 

När jag har gjort nettolöneavdrag för min tjänstebil har jag använt 2790 för att bokföra förmånsvärdet på bilen.  Detta gör att det byggs en kortfristig skuld i balansräkningen som jag tycker jag inte borde ha. Har ni några tips på hur jag kan justera detta? 

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Marcus,

Lägger du in ett nettoavdrag i lönemodulen i Visma eEkonomi så bokförs det i kredit på 2790 och du behöver själv göra en ombokning om du inte vill ha det så. I våra löneprogram Lön 100/300/600 får du lite mer draghjälp och där bokas avdragen flera steg för att till sist bokföras som en övrig personalkostnad på konto 7690. Vill du ha det så även i Visma eEkonomi så får du boka detta manuellt men du först behöver du aktivera bokföringskontot 7690 övriga personalkostnader. 

 

Är du lite nyfiken på våra löneprogram har du möjlighet att läsa mer om dem på vår produktsida för löneprogrammen och här kan du även ladda hem en kostnadsfri demo. 

Ha en fin eftermiddag! /Tinna 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej @Tinna Gunnarsson 
För att följa upp på denna tråd så blir jag fundersam om det blir rätt att boka om från konto 2790 --> 7690. 
Detta medför en "minskad lönekostnad" då beloppet krediterar konto 7690. 
Genom att nu kreditera kostnadskontot så minskar ju bolagets totala lönekostnad. 
Hur löser man detta på bästa vis för att fortsatt kunna boka bort beloppen från 2790?

Hej!

 

Tack för din fråga. Anledningen till att man använder 7690 är för att det är ett avdrag, dvs att den minskar den lönekostnad som man bokfört upp i debet. Man kan även använda sig av 7388 om man hellre vill det. I eEkonomi lönebesked så bokförs nettolöneavdraget mot 2790 och man behöver manuellt bokföra om det mot 7690 för att den skall kreditera lönekostnaden som bokförts upp vid lönebeskedet. I denna tråden så finns det förklarat hur man hanterar nettolöneavdrag och andra avdrag som kanske kan vara till hjälp för dig. 

 

Själva nettolöneavdrag handlar om att man "betalar" bort förmånen, därav att det blir kredit på 7690. I denna tråden så kan du se hur det rent bokföringsmässigt brukar hanteras om det hjälper dig. 

 

Ha en fin eftermiddag.
/Tinna