Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Pågående arbete - fast pris (färdigställandegraden och kostnadsberäkning enligt huvudregeln)

Hej,

Inför mitt första bokslut har jag lyckats bli lite förvirrad kring hur jag ska beräkna rätt enligt huvudregeln för pågående arbete till fast pris. 

Bolaget utför ett fastpris uppdrag, helt och hållet tjänsteuppdrag (entreprenad inom bygg med egna verktyg) där uppdragsgivaren står för materialet som sätts upp till slutkunden. Uppdraget har löpt på i ett par månader och kommer fortsätta att göra det efter bokslut/årsskiftet. Fakturor har skickats till uppdragsgivaren allt eftersom vissa delar/sektioner av uppdraget blivit färdigställda och detta har bokförts 1510 D 3231 K, vid betalning 1510 K 1930 D.

Uppdraget är rätt komplext uppdelat och det går inte fastställa färdigställandegraden genom att anta jämn fördelning av arbetet på respektive sektioner/delar. Min första fundering är då om det är okej att fastställa färdigställandegraden enligt antal färdigställda kvadratmeter av totalt antal kvadratmeter som ska utföras i uppdraget?

Bolaget startades upp i år och har inte tagit ut några löner under året men det kommer troligtvis att göras under början på det nya året. Blir följande beräkning då rätt när jag nu under bokslutet ska bokföra den "upparbetade men ej fakturerade intäkten", väldigt fundersam kring hur "upplupna kostnader och förutbetalda intäkter" är tänkt ska beräknas i det här fallet?

Färdigställandegrad = Totalt färdigställda kvm/totala kvm i uppdraget, per 31/12
Årets uppdragsinkomst: Total uppdragsinkomst * färdigställandegraden
Årets uppdragsinkomst - fakturerat belopp = Fordran att boka som "upparbetad men ej fakturerad intäkt" till bokslutet, 1620 D vilket försäljningskonto passar bäst K?

Det som framförallt krånglar till det för mig är hur nästa del av huvudregeln ska beräknas, dvs. kostnaderna. 
Hur ställer jag upp beräkningen för konstaderna om det saknas löneuttag i bolaget under innevarande år men eventuellt uppkommer i början av nästa räkenskapsår?
Vad räknas som övriga kostnader? Bolaget är nystartat och har haft en del uppstartskostnader
Hur stor del ska man anta är indirekta kostnader?

Missförstår jag det hela och endast behöver bokföra den "upparbetade men ej fakturerade intäkten" i detta fall eller måste jag också ta hänsyn till kostnaderna i fastprisuppdraget, för att boka en skuld i bokslutet också? Bolaget utför ju endast tjänster i det här fallet och står inte för några materialkostnader och fakturerar inte heller något för dessa.

Kanske blev lite rörigt men uppskattar om någon kan hjälpa mig att få klarhet i detta.

Tack på förhand!





2 SVAR 2
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga, ber om ursäkt att svaret dröjt. Jag skulle rekommendera dig att kontakta en konsult som kan ge dig mer vägledning kring detta, då det är ett lite svårare område. Jag kan tyvärr inte hitta så mycket information kring detta som kan hjälpa dig i hur du skall beräkna, förutom denna hos Skatteverket som du säkert redan läst. Det står bland annat där att kostnader som är direkt hänförliga till det pågående arbetet skall tas upp. Det står även att en skälig andel av indirekta tillverkningskostnader samt ränta får räknas in i anskaffningsvärdet i vissa fall. 

 

Då det är lite klurig att ge direkta råd kring detta, så jag måste tyvärr hänvisa dig till en konsult alternativt om någon användare i forumet har bättre koll kring detta som vill dela med sig hur de brukar tänka. 

Ha en fin dag!

 

/ Josefine

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Josefine,

Tack för svaret!

Går vidare med att beräkna färdigställandegraden enligt fastställandet av antalet utförda kvm på balansdagen i förhållande till totala kvm i uppdraget (Kontrollerat med BFN).

De övriga kostnaderna som är hänförliga till det pågående arbetet har redan bokförts under året och det bör därmed bli korrekt eftersom bolaget inte äger materialet utan endast utför tjänsten/montering samt att ingen lön tas ut under uppdragets gång.

Följande länk kanske kan vara till hjälp ifall någon annan stöter på liknande frågor:
https://www.bfn.se/wp-content/uploads/vl16-10-k2ar-kons.pdf
Värt att kika på exempel 6 e och 6 f

Mvh