Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Urban56
UTFORSKARE

Boka om 2650

Jag hade hjälp av en redovisningsfirma förra året men den personen var inte så väl bevandrad i Visma eEkonomi. Momsredovisningen gjordes inte i visma utan manuellt utanför. Nu vill jag göra allt i Visma.

Vid årets slut hade jag en momsskuld på 56093,58:-

Skulden finns med på 2650 in i 2020.

Den är betalad från mitt företagskonto 1930

Hur bokför jag detta på rätt sätt

Mitt skattekonto är 1630

Företagskontot är 1930

Jag har ingen lust att göra fel

 

4 SVAR 4
AnnicaL
CHAMPION

Hej,

momsdeklarationen bokförs D2650 K1630. 

Vid betalning bokförd du D1630 K1930. 

Momsskulden ska inte ha några ören, så dem får du boka bort mot 3740 öresavrundning. 

Lycka till! 

Kan du utveckla det lite

Jag behöver lite steg för steg-information för att inte gå bort mig.

Vad gör jag först och vad gör jag sedan

Ska jag göra något med den ingående skuld jag har på 2650 i början på år 2020?

 

 

 

 

Hej

den ingående skulder ska du inte göra något med, det är rätt att det var en skuld 1/1. Så här gör du - om du har AB och faktureringsmetoden.

 

Den dag du gjorde momsdeklarationen till Skatteverket övergår skulden från konto 2650 till Skattekontot 1630. Då bokför du D2650 och K1630. Rensa örena på 2650 mot 3740 så att 2650 är nollställt. 

När du sen betalade momsskulden till skattekontot bokför du D1630 K1930. Då är skattekontot nollställt. 

 

Om du använder kontantmetoden gör du i stället så att du, den dag du gjorde betalningen, bokför D2650 K1930. Dvs själva deklarationen bokför du då inte utan bara själva betalningstransaktionen. 

 

Efter dessa bokföringstransaktioner ska din momsskuld från 2650 vara borta, skattekonto-kontot 1630 stämma överens med Skatteverkets kontoutdrag för skattekontot och banksaldot ha minskat med momsbetalningsbeloppet. 

 

Tack nu funkade det men för att få det att matcha med skattekontot gick jag omvägen över 1630