Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Emil Werneman
MEDLEM

Boka upplupen semesterlöneskuld i bokslutet

Hej,

Vi sitter med första bokslutet i mitt bolag som registrerades under 2021. Jag som företagsledare är den enda anställda i bolaget och jag har varit anställd sedan 1 juli. Jag bokar inte upp någon semesterlöneskuld löpande utan betalar bara ut månadslön varje månad. Nu när jag ska beräkna upplupen semesterlöneskuld i bokslutet behöver jag lite support.


Jag har försökt ta lite hjälp från Vismas beskrivning "beräkna och bokför semesterlöneskuld”.
Jag har inte tagit ut någon semesterdag under räkenskapsåret och jag räknar det som att jag har varit anställd i 184 dagar (1 juli-31 december) under räkenskapsåret.
Jag får då fram att jag har 13 intjänade semesterdagar (förutsatt att jag räknar med att jag har 25 dagar per semesterår). ((184/ 365)*25). Dessa 13 dagar vill jag därför bokföra som en semesterlöneskuld i bokslutet.


Jag börjar då med att räkna ut värdet av en semesterdag:
36 000 kr* (4,6% + 0,43 %)
36 000 kr * 5,03 % = 1 811 kr
1811 kr * 13 dagar = 23 543 kr

 

Stämmer det då att jag ska boka upp 23 543 kr i upplupen semesterlöneskuld samt 7 397 kr i upplupna sociala avgifter?


Tack på förhand,

 

Innehållet i tråden är verifierat av Visma Spcs 221208

2 SVAR 2
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Baserat på den procenten du angett i ditt förslag så ser siffrorna rätt ut ja, och det låter även rimligt kring hur du tänkt med den upplupna semesterlönen samt sociala avgifterna som du vill bokföra i bokslutet. Om jag förstått dig rätt så har du räknat med sammalöneregeln och då ser procenten rimligt ut enligt normala semestertillägget. 

 

Ha det fint!

/ Josefine

Tack för hjälpen!