Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokför Uber avräkning

Hej! Finns ett exampel hur man bokför en Uber avräkning eller kan ni hjälpa hur man bokför en Uber avräkning? Tacksam för svar.

9 SVAR 9
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

beror lite på om du redovisat varje körpass (körpassrapporterna) kontinuerligt och då redovisat 6% momsen och din fråga nu är hur du gör när avräkningen kommer (den veckovisa).

Jag gör så här;
1. Körpass, exempelvis 3000 brutto

1518D 3000
3043K 2830:20
2631K 169:80

2. Avräkning (säg att det bara var ovan körpass denna vecka)

1930D 2250 (75% av bruttot, Uber tar 25%)
1518K 2250
4041D 750 (Uberavgiften, omvänd skatteskyldighet)
2614K 187:50
2647D 187:50
1518K 750

Går ju att slå ihop samma kontoslag på samma rad, men jag skrev ovan för att göra det tydligt.
Eftersom alla körpassrapporter ska sparas gör jag ovan, då hamnar ju faktiskt körpassrapporterna som verifikationer i min bokföring (som ska sparas i 7år) och då är jag "safe"

Gör du detta endast veckovis? Behöver du ju inte först lägga det i konto 1518, men glöm då inte att redovisa momsen (6%, dvs 2631, i den veckovisa redovisningen).

Var det ett svar som du önskade?

/Franz




Hej! Jag undrar ska jag bokföra Uber avräkning under kass konton eller företagskonton? 

Tack 

Mvh

Yanyan  

Hej!

 

Tack för din fråga. Det beror på hur du fick pengarna av Uber. Som du ser i början av tråden så bokför man i två steg, först när man får avräkning mot fordranskonton och lämpliga intäktskonton m.m, och sedan när man får pengarna mot fordranskonto och företagskonto om man får pengarna till sitt bankkonto ( vilket är det vanligaste ). I detta steget redovisar man vanligtvis avgiften som Uber tar också.

 

Ha det fint!

/ Josefine

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack så hemsk mycket för dina förklaringar. Avräkningar brukar komma veckovis. 

Jag skulle bli tacksam om du ge mig ett specificerat svar för den här veckan exempelvis som företaget fick 9312,05 kr. Beloppet är inklusive dricks vilket är 100 kr som brukar inte bli inslagen på taxameter, alltså: 

Inkört belopp från resor: 12068,14 kr
Totalt Uber avgift denna veckan: 2856,1 kr 
Belopp minus Uber avgift: 9212,05 kr, 
Dricks: 100 kr, 
Totalt veckovis intäkter som företaget fick på kontot: 9312,05 kr ". 


Hur bokföras detta? Tack på förhand.

/Alireza
Fd medlem
Inte tillämpbar

Dricks kan du slå in i taxameter, men då som dricks (i C30 är det kod 41). Jag gör det inte själv, men betalar ut det till förarna (redovisar på deras lönespec). I Uber fallet kan ju dessutom dricksen komma in några dagar senare, så då är det svårt att få in den på rätt körpass...

Om du summerar alla dina körpassrapporter under veckan borde det då se ut så här;

1518D 12068,14

3043K 11385,08

2631K 683,06 (moms 6%)

Häfta ihop dina körpassrapporter på en A4 och lägg in som manuell verifikation


Uberavräkningen (utbetalningen);

1930D 9312,05

4041D 2856,10 (uberavgift, omvänd skatteskyldighet)

2614K 714,02 (moms)

2647D 714,02 (deb moms)

1518K 12168,15

Nu får du ju en diff på konto1518 på 100sek eftersom du fick dricks!
Är det din egen dricks, för du bara över denna 100-ing till ditt egna personliga konto samt konterar enligt nedan.

1930K 100

1518D 100

På denna vecka blir då saldot 0 på konto 1518, vilket är helt i sin ordning.
Momsen 6% redovisad
Momsen 25% på Uberavgiften redovisad (går inte att dra av eftersom Uber nyttjar omvänd skatteskyldighet)
En inkomst på 11385,05
En kostnad på 2856,10
Du betalar in moms på 683,06 + 714,02
Du får tillbaka moms på 714,02
Du får in dricks på ditt konto på 100,00

Japp, så borde det bli.
Om du finner detta användbart, sparar du i Visma dessa som en mall eftersom konteringen återkommer varje vecka...  🙂

Mvh /Franz

Fd medlem
Inte tillämpbar



Tack Franz för ditt omtänksamt svar. 

1)Posten 12068,14 kr är inte den summan från körpassrapporter(som kommer ut från taxameter) utan det är bara inkört belopp från Uber resor på en vecka. 

2)Körpassrapporter som du säger att jag ska häfta ihop på en A4 och lägga in som manuell verifikation är den Uber körpassrapporten som kommer ut veckovis eller den veckovisa körpassrapporten från taxameter?


3) 6% av posten 12068,14 blir 724,09 kr. Hur fick du fram den summan 683,06 kr (moms 6%)??!!!!    

1518D 12068,14

3043K 11385,08   ?????!!!!!!!

2631K 683,06 (moms 6%)  ?????!!!!!!


Jag bifogar den Uber avräkningen.


Med vänlig hälsning,

Alireza

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kör du även på andra plattformar än Uber?
För annars borde väl summan av dina körpassrapporter stämma överens med inkört belopp från Uber (brutto, före deras avgift)?

2) Körpassrapporter är de från taxameter efter varje avslutat köpass. Dessa måste du ju ändå arkivera så varför inte göra det tillsamans med din bokföring...

3) Om bruttot (inkl. moms) är 12068,14 kör du ju x 0,0566 för att få fram momsen = 683,06
Är det nettot (exkl. moms), t.ex 11385,08 + moms (6%), tar du ju 11385,08 * 0,06 = 683,06

Blir ju samma förfaringssätt om du räknar 25%moms
Är det priset inkl.moms så tar du x 0,20 för att få fram momsen
Är det priset exkl.moms så tar du x 0,25 för att få fram momsen

Är du med?

Mvh /Franz

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag jobbar med två andra plattformer än Uber. Ibland tar jag körningar från ”mytaxi” och ibland kör som ”fritaxi”. Taxameter kan egentligen inte beräknas som basbelopp för redovisning eftersom det kan ibland hända att jag missar slå någon Uber körning in på taxameter då kan det bli att inkört beloppet inte stämmer överens med körpassrapporten. Som lösning försökte jag att fixa en körpass månadsrapport på Excel där alla körningar kommer att registreras på rätt sätt utan att jag missa något.

1) Ska alla plattformar bokföras i separat?

2) Kan månadsrapporten bokföras som basbelopp redovisning istället körpassrapporten från taxameter? (Bifogar en bild från månadsrapporten)

3) Hur isf bokföras månadsrapporten? Kan den bokföras som en verifikation?

4) Går det överhuvudtaget att redigera en körpassrapport efter varje avslutad körning?

5) Om körpassrapporten från taxameter bokföras löpande efter varje avslutad köring, behövas också att Uber avräkningen som utfärdas veckovis och andra plattformarna bokföras för sig själva?

6) Stämmer det att momsen för taxi verksamhet alltid är 6%?

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej.

Du borde försöka få med allt i taxametern, är ju mot den som transportstyrelsen & skattemyndigheten numera är uppkopplade mot och kan kolla av om din redovisning stämmer! Sen om du missar lite grann kanske inget som dom kommer att reagera på. Körpassrapporterna ska du ju även arkivera under ett antal år, 3 år tror jag det var vilket innebär att du ska kunna visa upp dessa efter det 4:e året vid en ev kontroll. Gäller ju även alla viloböcker.
Eftersom din bokföring och dess verifikationer ska sparas i 7 år så tänkte då jag att då spar jag allt i 7 år (tillsammans) och bränner upp dom därefter.

1. Du behöver inte alls bokföra dom separat, lite därför som jag först nyttjar kontot 1518 och som jag sedan räknar av när resp. utbetalning görs, oavsett Uber, Mytaxi, Heetch, Taxijakt eller frikörning.

2. Vet inte, men som jag skrev ovan...är det ju mot taxameterns och dess tömningscentral som myndigheterna kollar upp dig kontinuerligt. Din bokföring kan ju bli föremål för en revision och då kanske den håller....men för att slippa revision kan jag nog tycka att det är bra att taxametern stämmer bra överens med din redovisning (moms- & arbetsgivareredovisning/deklaration)

3. Bokför som en manuell verifikation mot exempelvis konto 1518 som jag tidigare föreslagit.
Sedan vid utbetalning blir det ju en bankhändelse, konto 1930.

4. Vid större felaktigheter och om du inom 1-2 veckor nånting kontaktar din tömningscentral kan det gå att justera dina redan utförda körpass. Om inte är dokumentation och arkivering en bra tips, vid en ev revision som sagt. Jag hade en förare som matade in 4x kontant och summan 5400 i taxametern, dvs drygt 15000 fel....och som jag då ville justera som sagt för det var ju fel och inget jag ville betala in moms på!

5. Jag kör dessa separat. Först som manuell verifikation, vilket kan göras per dag eller vecka samt sedan vid utbetalningstillfället som en bankhändelse.

6. Momsen för utförd taxitrafik är 6% ja.
Momsen för exempelvis Ubers avgifter (eller Heetch, eller Mytaxi) är 25%
Lånar du ut en förare (hyr ut) eller lånar in till/från annan åkare är momsen också 25%, men för själva taxiresan och som kund betalar är det 6%


🙂

/Franz