Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokför inbetalning utan faktura/underlag

Hej!

Jag har inte kunnat hitta en lösning på detta ännu och hoppas att några kan hjälpa mig.
Det är som så att vi får inbetalningar från hela Europa utan faktura/underlag, det hamnar direkt på kontot. Både SEK och i EUR för valutakonto. 50 % av pengarna går till kunden som vi drivit ärendet för, och 50 % går direkt till företaget.

Min fråga är - hur ska jag bokföra det?

Exempel -

Inbetalning på 1000 kr kommer in på kontot.
500 kr skickas direkt till kunden vi har drivit ärende för.
500 kr går till oss som serviceavgift.

Pengarna kommer in i form av ersättning, alltså skattefritt för kunden. Men vi måste ju redovisa vår vinst som blir ungefär 250 kr. Hoppas någon snäll själ kan hjälpa mig lösa detta.
8 SVAR 8
Fd medlem
Inte tillämpbar

Som du beskriver penningflödet kan det bli

Debet 1930   1 000
Kredit  30XX     500  ( den del av inbetalningen som stannar hos er )
Kredit  2890      500   ( den del som ni skickar vidare till er kund)

Du skriver att  er vinst blir ca 250 kr men av din redogörelse framgår inte hur skillnaden mellan 
500 ni behåller och 250 som du beskriver som vinst.

Mikael

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Mikael, tack för ditt svar.

Jag tänker att 25 % går till moms samt 25 % skatt, därav blir vinsten 250 kr.
Hur gör jag då?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Är du momsregistrerad?
De som skickar betalning till dig, vad går du för underlag från dem för betalningen de gör till dig? Selfbilling?

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja, det är jag.
Jag utgår från mejlbekräftelse att ersättningen har skickats till oss. De inkluderar inte något mer. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

vilken tjänst säljer du?
Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vi bedriver ett onlinetjänst som hjälper kunder att få ersättning från företag i Europa. Ersättningen går alltid via oss sedan till kunden. Det finns oftast ingen underlag, därav har jag väntat med bokföring.

Hoppas det går att lösa nu.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vet du att du ska redovisa moms på alla dina sålda tjänster.

Mikael

Kan nog tycka att det vore bra om du tog kontakt med en redovisningsbyrå eller revisionsbyrå och redde ut vad du/ni egentligen säljer och om det till och med kan innebära att du/ni levererar tjänster till företag inom EU och då borde lämnat periodisk sammanställning samt ha VAT-nummer på era kunder. Förseningsavgiften på periodisk sammanställning är 1 250 kr.. Inbetalningar utan underlag är aldrig populärt hos Skatteverket och inte heller hos oss i branschen då man egentligen begår ett bokföringsbrott om man saknar underlag. Så detta bör ni fixa innan någon annan kontrollerar vad ni gör. Lycka till.