Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Johanna nordin
NY MEDLEM

Bokföra BG-insättning för utlägg enskild firma

Hej!

Jag har bokfört två kvitton från facbook på totalt 799kr och har nu en BG-insättning på mitt företagskonto för detta utlägg. Hur konterar jag BG-insättningen? 

11 SVAR 11
Joachim E
MODERATOR

Hej

Om insättningen avser en återbetalning från facebook så skall du bokföra återbetalningen mot samma konton som betalningarna bokfördes mot.
Detta för att kostnaden skall reduceras till den faktiskt kostnaden i slutändan.

/Joachim

ok men ska jag bokföra den som en kreditfaktura då? betalningen kommer ej från facebook utan från kund som jag gjort utlägg till. 

Hej

aha det framgick inte att det var en betalning från en kund. Då skall du bokföra kundens insättning som en försäljning på konto 3590 övriga fakturerade kostnader med svensk moms.

/Joachim

jag förstår inte riktigt, ska jag lägga upp det som en leverantörsfaktura?

Det skall du inte göra för det är inte en leverantörsfaktura om du fått en inbetalning för en vidarefakturering.

låter rimligt. jag är ny i programet så guida gärna mer exakt vart jag lägger in detta.

Har du det inte under kassa och bankhändelser?

1930 Debet
3590 Kredit
2611 kredit

Skall bokföras som ovan.

/Joachim

jag har inte kopplat mot bankkonto. så jag kan ej se bg-insättningen i visma.

Då får du lägga in det via Bokföring < Verifikationer. 

Du vet att man kan kopiera sina bankkontohändelser och klistra in dem under kassa och bankhändelser eller sparar ner en fil i csv format från banken som du kan importera under kassa och bankhändelser.

Jag vill rekommendera dig att ringa in till vår programsupport så du får en genomgång om hur du bäst använder systemet.

0470 - 70 62 00

tack men om jag inte gör det för år 2024 (bankkoppling) KAN jag bokföra bg-insättningen på något annat sätt?

Det jag visade är inte en bankkoppling eftersom du gör det manuellt.

Vill du inte läsa in bankhändelserna på det sättet vilket jag skulle rekommendera så får du göra det manuellt via Bokföring > Verifikationer och ny verifikation.

/Joachim