Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

AlexWest
MEDLEM

Bokföra Etsy säljarkonto

Hej,

Jag har startat en Etsy-affär och undrar hur jag gör bäst för att bokföra den. Vad är era tips och erfarenheter?

Vad jag förstår så skapar Etsy någon form av betalkonto där alla transaktioner i min affär kommer att finnas. Jag får sedan utbetalningar från Etsy (eller behöver själv göra inbetalningar) från detta konto.

Som jag ser det så kan jag antingen:
– skapa ett nytt kontonr som kommer motsvara Etsys egna betalkonto och bokföra transaktioner mot den.

– skapa ett kassakonto i Visma och ladda ner alla transaktioner från Etsy och sedan bokföra dessa.

Vilket har ni använt?

Så undrar jag också, kommer jag behöva bokföra alla transaktioner som finns i Etsys betalkonto eller enbart de som jag har mellan mig och Etsy.

4 SVAR 4
Joachim E
MODERATOR

Hej

Du behöver inte skapa något kontonr för Etsy eller använda ett kassa konto för detta.

När du säljer något via Etsy så skall det läggas in i din bokföring på försäljningsdagen och då kan du använda konto 1599 Övriga kortfristiga fordringar för betalningen via Etsy. Visar med ett exempel på hur det kan se ut.

1. På försäljningsdagen bokförs det på detta sätt via Bokföring > verifikationer > Ny verifikation.

1599 Debet (Totala försäljningssumman)
3051 Kredit (nettoförsäljningen)
2611 Kredit (Eventuell moms)

2. När du sedan får pengarna insatta på ditt företagskonto så bokför du det igen från kassa och bankhändelser på detta sätt.

1930 Debet (Insatt belopp)
1599 Kredit (Totala försäljnngssumman)
6044 Debet (Eventuell avgift som Etsy drar av)
2641 Debet (Eventuell moms på avgiften)

/Joachim

AlexWest
MEDLEM

Tack för svar Joachim.
Det blir tydligt med de exempel.

Så kontonr 1599 blir motkonto för resp betalkonto på Etsy egentligen.

Om jag tar det från ett annat perspektiv.
Det ser ut för mig att det kommer finnas 3 olika transaktioner med Etsy.

– försäljning av varor eller digitala tjänster (3051 eller 3041)

– avgifter och kostnader gentemot Etsy (6044)

– uttag eller insättning från Etsy betalkonto (1599)

Gör jag det mer komplicerat än det behövs om jag börjar skilja på fler än dessa avgifter eller kan jag lika väl använda dessa 3 konton för allt?

T.ex. är inte alla avgifter kopplade till kortförsäljningar som 6044 är avsedd för.

/Alex

Hej

Om du vill särskilja på försäljningen är mer för din egen möjlighet till att följa upp enklare vad som sålts. Det blir tydligare och enklare både för dig och externa parter (Konsult/revisor t ex) att se vad som sålts om man detaljerar försäljningen och även andra eventuella kostnader på fler konton. 
Det kan till viss del även beror på vad det är för försäljning som sker. Skulle du t ex sälja till ett företag i ett Eu land eller ett land utanför EU så skall man redovisa momsen på den försäljningen annorlunda. Samma sak med eventuella kosntader. Så det är svårt att ge dig ett exakt svar då det kan bero på en mänd olika saker.

De konton du specificerat räcker dock utmärkt när det gäller vanlig försäljning inom Sverige.

/Joachim

AlexWest
MEDLEM

Tack, förstår att det är svårt med ett exakt svar men jag tycker mig ändå att du bekräftar att jag kan göra det tydligare om jag särskiljer transaktionerna men att det är tillräckligt med de specificerade konton.

/Alex