Hej, det är nämligen så att jag på uppdrag, förmedlar elektroniska tjänster till ett företag i EU. Nu ska jag skicka första fakturan till företaget, men allting verkar strula sig vad gäller fakturering. Har ett par frågor.
1. Det är omvänd skattskyldighet (omvänd moms) som gäller i detta fallet. Dock står det ingenstans om något kring Omvänd skattskyldighet på den färdiga fakturan när jag väl laddat ner fakturan som pdf? Trots att jag klickat in "Omvänd Skattskyldighet" knappen redan vid kundregistrering? För att omvänd skattskyldighet ska gälla måste det TYDLIGT stå på fakturan, vilket det aldrig gör varenda gång jag är klar med inmatning, och ska exportera fakturan som PDF?
2. Vid förmedling av elektroniska tjänster, så gäller 25% som momssats. Och med omvänd skattskyldighet så kommer företagen i EU att stå för momsen. Betyder detta att jag ska fakturera med 0% moms på fakturan? Eller ska jag fakturera med 25% moms? För om jag fakturerar 25% moms, så blir ju min inbetalning oerhört mycket mer än vad jag egentligen borde få inbetalt.
Tack i förhand för alla svar!