Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Maria H
MEDLEM

Bokföra Google Ads Annonsering

Hej! Jag har köpt Google Ads för totalt 4920,78 kr. Är det korrekt att jag bokför det så här:

5910D: 4920,78
2645D: 984,16
2614K: 984,16
1930K: 4920,78

Eller ska jag bokföra 5910 exklusive moms? Alltså; 3 936,62 kr.

/Maria

5 SVAR 5
Joachim E
MODERATOR

Hej

Uppställningen av konteringen är korrekt och det är det totala beloppet du betalt som du skall bokföra. Det som inte stämmer i konteringen är beloppen på momskontona. Då man inte drar av moms så redovisas det på bruttobeloppet så det blir ett annat. Systemet hanterar detta via rätt momskod.

Det är viktigt att du lägger dit rätt momskod 21 (25%) manuellt för att momsredovisningen skall bli korrekt.
Konteringen skall se ut på detta sätt. observera momskoden jag markerat med gult.

/Joachim

Hej och tack för snabbt svar!

Okej, är det samma för andra tjänster jag köper från EU-länder t.ex. Google Workspace? Eller gäller momskod 21 bara för annonserinig (5910)?

/Maria

Hej

Helt korrekt gäller för alla tjänsteinköp från EU.

Köper du in tjänster från länder utanför Eu är det också samma princip med då använder du momskod 22 (25%) istället.

/Joachim

Maria H
MEDLEM

Okej, tack!

Ska jag även använda momskod när jag köper tjänster/varor utanför EU där jag ej har betalat någon moms och det finns ej någon moms i underlaget. T.ex. från USA?

/Maria

Hej

På tjänster du kan nyttja när du är i Sverige (Olika programvaror eller andra digitala tjänster) skall också redovisas med en moms. Så kallad omvänd skattskyldighet skall då bokförs precis på samma sätt som med google ads.

Skatteverket skall ha information om alla handels som sker oavsett om det är inom Sverige, Inom EU eller utanför EU. 

Om det står moms på underlaget eller ej spelar ingen roll.

Du kan läsa mer om detta i vår artikel om handel med andra länder

/Joachim