Hej, jag är förvirrad hur jag ska bokföra Google adwords med värdecheck.
Jag började använda adwords 22 juni.
T.o.m. 30 juni var kostnaden 192,4 (detta drogs inte från kortet men fått en faktura på det)
Den 4 juli fick jag en värdecheck från dem på 750:-
Sedan tickar kostnader på utan att de dragit något på kortet
22 juli drog de 266,58 från kortet.
Saldot 31 juli var 483,43 tillgodo.
Frågan är hur jag ska bokföra detta. Hjälp någon?!?
Hej,
Jag har börjar göra reklam med Google Ads. Fakturorna stämmer aldrig med beloppen som dras från bankkontot. Jag frågade dem om det och fick svaret nedan. Undrar dock hur ni rekommenderar att man bokför det.
Svar från Google:
Mycket riktigt är den senaste fakturan på 183:35 SEK. Den här automatiska dragningen på 215:82 SEK, är för att Google debiterar dig för annonseringskostnaderna 30 dagar efter den senaste automatiska debiteringen, eller när ditt konto når ett förbestämt belopp, betalningsgränsen, beroende på vad som inträffar först.
Så om vi håller oss till de senaste två månaderna, hade du 209.09 SEK i kredit att använda för annonseringen. Sedan fick du klickkostnader i februari för 392.44 SEK. Det blir alltså klickkostnaden minus din kredit (209.09) = 183:35 SEK som du är skyldig Google.
När du nu gick in i Mars månad, startade du alltså med 183:35 SEK (skyldig Google), och så kom detta datum på 30 dagarsperioden då Google gör en automatisk dragning för annonseringskostnaderna. Som sagt, alltid ett datum, eller att man når sitt betalningsgränsen/spendingstak. Beroende på vad som inträffar först.
(...slut)
Denna månad drogs 545,36 kr och fakturans belopp var på 526,19 kr.
Tacksam för tips!
/Olle
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.