Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra Google Ads värdecheck

Hej, jag är förvirrad hur jag ska bokföra Google adwords med värdecheck.
Jag började använda adwords 22 juni.
T.o.m. 30 juni var kostnaden 192,4 (detta drogs inte från kortet men fått en faktura på det)
Den 4 juli fick jag en värdecheck från dem på 750:-  
Sedan tickar kostnader på utan att de dragit något på kortet
22 juli drog de 266,58 från kortet.
Saldot 31 juli var 483,43 tillgodo.
Frågan är hur jag ska bokföra detta.  Hjälp någon?!?

11 SVAR 11
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej!

Jag hittar inte särskilt mycket information om hur ovan ska hanteras. Jag tänker att det räcker med att du bokför fakturan som du faktiskt har fått, och att du på så vis tar upp den faktiska kostnaden.

Och att potten hos Google sedan tickar ner och när nästa faktura trillar in, så bokför du den precis som vanligt. Att du alltså inte behöver bokföra värdechecken från Google.

För att vara på den säkra sidan kan det vara en god idé att ställa frågan till en redovisningskonsult, och kanske finns det någon på forumet som har bra input?

Ha det fint!

Moa
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,
Tack för svar.

Problemet är att fakturan inte stämmer med varken datum eller summa!

Jag har ju en händelse på bankkontot 22 juli när de drog 266,58.
Men inga av underlagen stämmer med det beloppet.

 Jag har fakturan på 192,4 (som är = saldot för juni)
 Och jag kan ta ut  listor på händelser för varje månad (juni och juli)
 men inget av saldona för dessa stämmer med det dragna beloppet 
 eftersom det hänt saker efter 22 juli.
 Saldot 31 juli är 483,43 tillgodo.

Måste jag inte bokföra bankhändelsen 22 juli?
Och måste jag i så fall inte ha ett underlag för det?

MVH
UlricaK
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej igen!

Är fakturan på 192,4:- något som du ska betala? Eller som har dragits från ditt konto?

För jag tänker att du kan bokföra det som faktiskt har dragits från ditt konto vilket om jag förstår rätt är 266,58:-. 

Vad jag förstår är inköp av Google AdWords ett inköp från annat EU-land och då kan du kika i den här tråden som förklarar hur du ska bokföra detta. Så allt som du betalar/dras från företagskontot bokför du enligt tråden jag länkade till.

Hur du ska göra med potten som sedan finns hos Google, om den ska bokföras eller inte, vågar jag inte svara på utan rekommenderar att du kontaktar en redovisningskonsult för dessa. 

Ha det fint!

Moa
Fd medlem
Inte tillämpbar

Måste jag inte ha ett underlag för att bokföra de 266,58 som faktiskt dragits från mitt konto?

MVH
/Ulrica
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Ulrica,

Du kan ta ut kontoutdraget från banken där man ser att pengarna är dragna och använda detta som underlag för bokföringen.

Ha en fin dag
/Susan
Bertil73
MEDLEM

Lite gammal fråga så jag kanske är lite sen på bollen här, men...

Kontoutdraget från banken räcker inte som underlag för bokföringen.

På adwords, gå in under

Fakturering och betalningar
Transaktioner
Filtrera på Betalningar under lämplig tidperiod

Där bör du få en lista på fakturor från Google som du använder som underlag för dragningen på ditt konto. Summan på fakturan ska givetvis stämma mot det som är draget från kontot och har inget att göra med din rabattkupong. Den bör i så fall anges som avdragen på fakturan. Minns inte hur det ser ut då, men slutsumman ska stämma mot dragningen.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföra köp av Google Adwords.

När jag köper Adwords-annonser så får jag varje månad dels en dragning från mitt konto/kort och dels en faktura. Det är inte säkert att beloppet för dragningen och fakturan stämmer överens beroende på brytdatum. Ska jag använda fakturan eller kvittot för dragningen som bokföringsunderlag. För min del så tycker jag att kvittot vore lämpligast då det också stämmer överens med det belopp som också dragits från mitt konto. Är det korrekt att göra så?

Fakturorna och kvittona går förvisso jämt upp över tid men jag tycker att det skulle vara krångligare att boka fakturabeloppen då det då blir svårare att stämma av saldot på mitt företagskonto.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Oftast stämmer inte det dragna beloppet från Google med fakturabeloppet då de använder någon typ av pott som annonseringen räknas av mot. Brukar därför bokföra de dragna beloppen som det finns betalningsunderlag för annars blir det svårt att hålla koll på kontot. Hoppas det är ok att göra så? I slutänden kommer ju fakturorna och dragningarna att stämma överens.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Jogust! 
Lite svårt när jag inte ser underlagen framför mig men jag tänker såhär.. Jag hade bokfört enligt underlagen du har eftersom det stämmer med vad som är draget från kontot. Fakturan känns egentligen mer som en specifikation, pengarna är redan dragna från kontot och fakturan betalar du aldrig, om jag tolkar det korrekt? 

Fakturan verkar vara på beloppet innan något är draget från "potten". Kan jag jämföra potten med någon slags rabatt? Eller hur får man potten? Känns som det när jag läser längre upp i tråden, att man får någon slags värdecheck. 
Däremot blir jag lite fundersam när du säger att kvittona och fakturorna stämmer överens över tid. Kommer "potten" med på fakturan senare? Och då stämmer det när den väl kommer med? 
Det känns som att det är potten/värdecheck som ställer till det. 

Belopp som är draget på banken är den faktiskt kostnaden du har haft, jag hade bokfört på det datumet och använt "kvittot" du får. Fakturan känns bara som en specifikation, så den hade jag bortsett ifrån bokföringsmässigt. 

/Sanna
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för ditt svar. Ja det är lite krångligt hur Google har lagt upp detta. Men det låter bra att jag kan bokföra på de belopp som dras från mitt kort eftersom det också är de beloppen som dras från företagskontot. Då kommer ju saldona att stämma hela tiden och jag får även kvitton på dessa. Sedan ställer Google även ut en faktura varje månad men dessa kan jag ju bara spara som extra underlag. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Jag har börjar göra reklam med Google Ads. Fakturorna stämmer aldrig med beloppen som dras från bankkontot. Jag frågade dem om det och fick svaret nedan. Undrar dock hur ni rekommenderar att man bokför det.

 

Svar från Google:

Mycket riktigt är den senaste fakturan på 183:35 SEK. Den här automatiska dragningen på 215:82 SEK, är för att Google debiterar dig för annonseringskostnaderna 30 dagar efter den senaste automatiska debiteringen, eller när ditt konto når ett förbestämt belopp, betalningsgränsen, beroende på vad som inträffar först.

 

Så om vi håller oss till de senaste två månaderna, hade du 209.09 SEK i kredit att använda för annonseringen. Sedan fick du klickkostnader i februari för 392.44 SEK. Det blir alltså klickkostnaden minus din kredit (209.09) = 183:35 SEK som du är skyldig Google.

 

När du nu gick in i Mars månad, startade du alltså med 183:35 SEK (skyldig Google), och så kom detta datum på 30 dagarsperioden då Google gör en automatisk dragning för annonseringskostnaderna. Som sagt, alltid ett datum, eller att man når sitt betalningsgränsen/spendingstak. Beroende på vad som inträffar först.

(...slut)

Denna månad drogs 545,36 kr och fakturans belopp var på 526,19 kr. 

Tacksam för tips!

/Olle