Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra Kickstarter med kunder både i sverige och utomlands

Jag försöker bokföra en gräsrotskampanj (Kickstarter) enligt beskrivning här: https://www.bokforingstips.se/artikel/bokforing/crowdfunding.aspx

Men mitt fall är lite mer komplicerat då jag har "backers"/köpare från Sverige, inom EU och utanför EU. Det är förköp av böcker så 6% moms.

Dessutom har Kickstarter dragit av för deras avgifter så det blir både förköp och utgifter med 25% (tjänst) på samma verifikation. Jag har konterat på följande sätt:

Debet

Kredit

2013

Övriga egna uttag

1322,26

2631

Utgående moms på försäljning inom Sverige, 6 %

22,26

3053

Försäljning inom Sverige, 6 % moms

50

3105

Försäljning varor till annat EU-land, momspliktig, 6% moms

350

3055

Försäljning varor till land utanför EU

1000

3499

Justering av försäljning, ej moms

1400

2420

Förskott från kunder

1400

2614

Utgående moms omvänd skattskyldighet, 25%

20

2645

Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet

20

6570

Bankavgifter

50

4531

Import tjänster land utanför EU, 25% moms

50

(påhittade siffror)

Sedan kommer jag göra en sån här för varje kundfaktura (vid leverans av bok):

KontoBenämningDebetKredit
3499Justering av försäljning, ej moms 10
2420Förskott från kunder10 

Kan man göra så? Jag har fått för mig att en affärshändelse ska vara en verification, men jag tycker att det hade varit tydligare att dela upp det i 3 olika förköp och en KS provision. Men då skulle jag ha flera verifikationer som refererar samma kvitton/fakturor.

Mvh

Sami

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

Tack för din fråga.  Om det är så att du fått dessa pengar till ditt privata konto så ser förslaget rimligt ut. Man skall ha en verifikation för en händelse, det stämmer. Så om de pengar du fått in refererar till både inom EU, utanför och inom Sverige så behöver du bokföra allt i samma verifikation. Om det däremot är olika fakturor för alla de olika "backers" så kan du dela upp det om du vill, förutsatt att insättningen från dessa också är separata.

Ha det fint!

/ Josefine