Jag försöker bokföra en gräsrotskampanj (Kickstarter) enligt beskrivning här: https://www.bokforingstips.se/artikel/bokforing/crowdfunding.aspx
Men mitt fall är lite mer komplicerat då jag har "backers"/köpare från Sverige, inom EU och utanför EU. Det är förköp av böcker så 6% moms.
Dessutom har Kickstarter dragit av för deras avgifter så det blir både förköp och utgifter med 25% (tjänst) på samma verifikation. Jag har konterat på följande sätt:
|
| Debet | Kredit |
2013 | Övriga egna uttag | 1322,26 |
|
2631 | Utgående moms på försäljning inom Sverige, 6 % |
| 22,26 |
3053 | Försäljning inom Sverige, 6 % moms |
| 50 |
3105 | Försäljning varor till annat EU-land, momspliktig, 6% moms |
| 350 |
3055 | Försäljning varor till land utanför EU |
| 1000 |
3499 | Justering av försäljning, ej moms | 1400 |
|
2420 | Förskott från kunder |
| 1400 |
2614 | Utgående moms omvänd skattskyldighet, 25% |
| 20 |
2645 | Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet | 20 |
|
6570 | Bankavgifter | 50 |
|
4531 | Import tjänster land utanför EU, 25% moms | 50 |
|
(påhittade siffror)
Sedan kommer jag göra en sån här för varje kundfaktura (vid leverans av bok):
Konto | Benämning | Debet | Kredit |
3499 | Justering av försäljning, ej moms | 10 | |
2420 | Förskott från kunder | 10 |
Kan man göra så? Jag har fått för mig att en affärshändelse ska vara en verification, men jag tycker att det hade varit tydligare att dela upp det i 3 olika förköp och en KS provision. Men då skulle jag ha flera verifikationer som refererar samma kvitton/fakturor.
Mvh
Sami
Löst! Gå till lösning.
Hej!
Tack för din fråga. Om det är så att du fått dessa pengar till ditt privata konto så ser förslaget rimligt ut. Man skall ha en verifikation för en händelse, det stämmer. Så om de pengar du fått in refererar till både inom EU, utanför och inom Sverige så behöver du bokföra allt i samma verifikation. Om det däremot är olika fakturor för alla de olika "backers" så kan du dela upp det om du vill, förutsatt att insättningen från dessa också är separata.
Ha det fint!
/ Josefine
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.