Hej,
Jag driver ett aktiebolag där vi i vissa fall får ersättning/intäkt genom kreditfakturor från leverantör. Jag undrar hur jag ska bokföra momsen. I vanliga fall med en "normal" kreditfaktura bokför jag Kredit 2641 men blir inte detta fel om kreditfakturan avser försäljning av tjänst där jag ska betala moms? Hur borde jag tex. bokföra en kreditfaktura som avser försäljning av tjänst på 100,000 kr, moms 25,000 kr?
Tack.
Hej,
I de fall man får en kreditfaktura/självfaktura som avser intäkt så registrerar man inte momsbeloppet när man lägger in leverantörsfakturan. Istället lägger du momsen på 2611 i konteringen på själva fakturan.
//Carina
Hej Carina,
OK. Hur gör man detta i e-ekonomi? Om jag går in och bokför leverantörsfaktura och kryssar i kreditfaktura måste jag i så fall kontera enligt följande med negativa belopp;
2440: - 100,000 kr
3001: - 80,000 kr
2611: - 20,000 kr
Blir det rätt? Känns snurrigt när det blir negativa belopp på 2611.
Hej,
Tyvärr så kan jag inte eEkonomi, men rätt kontering ska vara som du skrivit.
Det ser lite konstigt ut när du har minus på 2440-raden, men jag gissar att det visas som minus eftersom du bockar i att det är en kreditnota, men i konteringen ska 2440 ligga i debet eftersom det är ett tillgodo och inte en skuld.
2611 ska alltid vara minus 🙂 eftersom minus är likställt med kredit.
Intäkter i kredit och kostnader i debet.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.