Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Plutomanen
MEDLEM

Bokföra Officepaket - hur göra med momsen?

Jag har köpt Officepaketet med betalkort kopplat till mitt AB (med kontantmetoden om det har någon betydelse). Nu ska jag bokföra köpet och stöter på problem. 
Jag sökte efter Microsoft för att lägga upp dem som leverantör men det gick inget bra så jag skapade leverantören manuellt och satte Irland som land eftersom det står på fakturan. 
När jag skapar Ny leverantörsfaktura och väljer Microsoft som kund så försvinner möjligheten att ange moms. Rutan "Varav moms" finns helt enkelt inte kvar. Jag har sökt efter ett ställe att skriva in uppgifter om moms eller momsregistrerings nummer där jag skapar leverantören men hittar inte det.

På min faktura från Microsoft står det: 
Total kostnad ex moms 959,20 kr
Moms 25% 239,80 kr
Totalsumma 1 199 kr
I botten av fakturan finns svenskt momsregistrerings nummer. 

Hur bokför jag detta så att det blir rätt med momsen?

Faktura Microsoft.png

5 SVAR 5
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

Du måste kontakta leverantören och meddela ditt VAT-nr och tala om att du handlar som företag. Det är omvänd beskattning som råder vid inköp från annat EU-land. Momsen som har lagts på fakturan/kvittensen är felaktig och därmed inte avdragsgill. Det gör att du måste boka hela beloppet som kostnad och beräkna omvänd moms på bruttobeloppet.

Eftersom du handlar som företag så är det troligtvis ett annat officepaket du ska ha då det ser ut som du har köpt ett paket som är för privatpersoner.

//Carina

Plutomanen
MEDLEM

Tack för svar Carina.
Det känns som mycket jobb för relativt lite pengar. 
Kan man skippa att dra momsen annars och bara redovisa hela beloppet som en kostnad?

CarinaEsp
CHAMPION

Ja, det kan du göra, men du ska vara medveten om att vid en granskning från Skatteverket så har du hanterat momsen fel om du inte lägger upp det med omvänd skattskyldighet på momsen. 

Om du ska fortsätta att ha Officepaket så kan det vara bättre att meddela Microsoft så att det blir rätt framöver.

Det här kan tyckas vara petigt eftersom Microsoft är momsregistrerade i Sverige och betalar in den debiterade momsen, men det gäller bara privatpersoner. Du kan även chansa och boka upp kostnad och moms enligt fakturan/kvittensen. Eftersom du har kontantmetoden så behöver du inte registrera fakturan utan du bokar kvittot i en banktransaktion i samband med att beloppet dras från kontot.

Chansar du så måste du vara medveten om att du kan få nedslag från Skatteverket vid en granskning.

Plutomanen
MEDLEM

OK, tack för all info,