Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra Payson och Klarna med kontantmetoden

Hej!

 
 

Blir inte klok på alla frågor och svar på Ert forum ang Payson och Klarna.

 
 

Nu vill jag gärna ha ett rakt svar på mina frågor.

 
 

Jag har en Webbshop som är en enskild firma och använder mig av kontantmetoden när jag bokför i Visma eEkonomi Bokföring.

 

Jag har

INTE

lagt upp några Kassa- och bankkonto som avser Payson och Klarna men däremot har jag lagt in nya kontonummer i själva kontoplanen.

 

1935 = Payson

 

1940 = Klarna

 
 
 

Nu till mina frågor.

 
 
 
  1. Har jag bokfört bifogade dokument på rätt sätt ,nu när pengarna har kommit in från Payson och Klarna till mitt företagskonto (1930)?
  2. Skall jag bokföra även det totala beloppet på 4899 kr, som konto 1940 både i debet och kredit sidan, på Klarna avräkningsnota?
  3. Skall jag använda mig av 6570 (bangavgifter) eller 6065 (Avgifter och provision fakturaköp) på dem avgifter som dras?
 
 

Tacksam för svar.

 
 

Med vänlig hälsning,

 
 

C

 
 
 
 
 
 
 
 
 
13 SVAR 13
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Har du verkligen ett eget konto hos Klarna där pengarna sätts in först, för att sedan manuellt flyttas över till ditt företagskonto? Mig veterligen så betalar väl Klarna ut alla betalningar direkt till ditt företagskonto som du har på banken. I så fall behöver du inte har ett eget konto för Klarna, d v s 1940 i ditt förslag. Dessa Klarna-betalningar bokförs alltså istället direkt mot ditt företagskonto, d v s 1930. Men rätta mig gärna om jag har fel, är som sagt inte helt uppdaterad angående vilka tjänster Klarna erbjuder.

Vad gäller Payson så har man i alla fall ett eget bankkonton hos dem som pengarna samlas på, varifrån man sedan flyttar pengarna till företagskontot vid önskat tillfälle. Då ska man ha ett eget konto upplagt för Payson-kontot, t ex 1935 i ditt fall.

Vi kan ta två exempel för att tydliggöra det hela.


Exempel 1 - Klarna

Du har en försäljning på 1 000 kr som Klarna hanterar. De har dragit 100 kr i transaktionsavgift.

Köpet bokförs först då Klarna betalar ut 900 till ditt företagskonto, enligt nedan:

1930 - 900 (D)
3051 - 800 (K)
2611 - 200 (K)
6570 - 100 (D)


Exempel 2 - Payson

Du har två försäljningar som betalats in på ditt Payson-konto, på 1 000 kr vardera. Payson har dragit en avgift på 100 kr per transaktion. Sedan gör du en överföring på 5 000 kr från Payson-kontot till ditt företagskonto.

Försäljning 1:
1935 - 900 (D)
3051 - 800 (K)
2611 - 200 (K)
6570 - 100 (D)

Försäljning 2:
1935 - 900 (D)
3051 - 800 (K)
2611 - 200 (K)
6570 - 100 (D)

Överföring till företagskontot:
1935 - 5 000 (K)
1930 - 5 000 (D)


Hoppas exemplen ovan förtydligar något, har du några funderingar är det bara att återkomma i tråden!

/Karl
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Karl!

Tack för ditt svar! Nu börjar saker och ting ljusna för mig ...

  1. Om jag förstått dig rätt skall jag istället bokföra Payson så som på bifogade bilder? Först vid försäljning till Payson kontot och sedan vid uttag/överföring till företagskontot?
  2. Det verkar som att jag har bokfört Klarna rätt i alla fall? 6570 kontot istället för 6065 kontot då?
  3. Klarna har även moms på factoringavgiften. Har jag bokfört den på rätt sätt enligt bifogad bild?

Tack!

Med vänlig hälsning, 
C








Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen C, och kul att höra att svaret hjälpt dig!

Dina konteringar ser helt korrekta ut. Svaret på dina tre frågor är alltså ja, ja, och återigen ja. Bra jobbat!

Ha en fin dag!

/Karl
Fd medlem
Inte tillämpbar

Super!!!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen!
En kund har köpt för totalt 3997 kr varav moms 799,40 kr. Payson tar en avgift på 166,04 kr varav moms 33,21 kr. Jag har bokfört detta som följande:

1935 - 3830,96 (D)
2641 - 33,21 (D)
6570 - 132,83 (D)

2611 - 799,40 (K)
3051 - 3197,60 (K)

Men nu är det så att kunden har ångrat sig och då har Payson krediterat den men avgiften på 166,04kr har de behållt. Hur bokför jag den avgiften?

Tacksam för svar.

MVH
C
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej! 

Avgiften som Payson tagit kan du bokföra precis som vanligt, på konto 6570.

Ha en bra dag!

/Moa
POGU__
MEDLEM

Hej !

Måste man kontera alla köpen som körs med Payson om man kör kontant metoden ?

Kan man in bara kontera då man tar ut pengarna från Payson till sitt företagskonto ?

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Om du har ett konto hos Payson som är ditt egna konto behöver du bokföra de transaktioner som sker där. Både intäkter och utgifter för att få en korrekt redovisning.
/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~

Ändå blir det alltid fel då payson inte har pengarna på sitt konto förrän efter 10 dagar. Även om du  fått en redovisning för försäljninigen. Så stämmer då inte det med Saldot på paysonkontot.
Detta gör att jag inte ser annan lösning än att bokföra det vid uttag till mitt företagskonto om jag gör så varje vecka.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! Jag använder visma eekonomi och har en webbutik. Kunderna betalar via Payson med faktura och jag får pengarna 30 dagar senare.

 Är dessa rätt?

 1 verifikation

 3051 K  290 kr

2611 K  72, 6 kr

1928 (Payson konto)  D  363 kr

 

2 Verifikation

 1930  D  350, 07 kr

1928  K  363 kr

6044  D  12,93 kr

2641  D  2,589 kr

 

- När ska jag betala moms? När fakturan skickas till kunden eller när jag får pengarna?

 - Vad händer om jag måste återbetala till exempel 2 eller 4 veckor senare? Hur beskriver jag det hos Skatteverket?

   
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Första verifikationen ser korrekt ut, förutom att den har en differens på 0,4 kr. Debet och kredit måste ju balansera.

Den andra ser korrekt ut även den, förutom att du lagt till en rad längst ner på konto 2641 som inte har med saken att göra. Det är ett konto för ingående moms som används vid inköp. 

/Karl
Fd medlem
Inte tillämpbar

6044 är avgiften från Payson inkl. moms. Momsen är 2.589. Hur bokför jag detta korrekt?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Du behöver ställa upp din fråga noggrannare för att vi ska kunna svara och ge dig ett bokföringsexempel, om inte exemplen som redan finns i ovan tråd hjälper dig. 

Har du ett payson-konto dit pengarna kommer direkt, d v s att det rör sig om kortbetalningar från dina kunders sida? 

Eller betalar dina kunder med alternativet Payson - faktura, vilket innebär att Payson sätter in pengarna till ditt företagskonto 10 dagar senare?

Bokför du enligt kontant- eller faktureringsmetoden?

Exakt vilka belopp har du på din försäljning? Sålt belopp inkl moms, momsbelopp, senare transaktionsavgift från Payson o s v...

Ha en fin dag!

/Karl