Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Hanna_
MEDLEM

Bokföra Royalties från Amazon

Hej!

 

Jag får in Royalties varje månad från Amazon i Luxembourg samt även från Amazon USA. Jag skickar ju ingen faktura till dem, utan jag får in detta direkt på mitt konto och sen får jag ett utdrag från mitt Amazon-konto med utbetalningsspecifkation från dem. Hur ska jag lägga in detta? Ska jag göra en faktura? Hur ser jag i så fall till att det hamnar rätt på momsrapporten?

 

 

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. I programmet så kan du göra en faktura för att kunna matcha det mot inbetalningen om du vill, men det är även viktigt att behålla originalunderlaget från dem eftersom detta är det riktigt underlaget. Så jag rekommenderar dig att kontakta Amazon och be om korrekta underlag från dem, och det bör där stå om om detta går under försäljning inom/utanför EU. Detta bör säkert stå någonstans på utbetalningsspecifikationen du får också. Denna specifikationen bör vara tillräckligt som underlag så länge all nödvändig information står på den så som tex VAT nummer och hur de hanterat din intäkt från sin sida. 

 

I denna tråden så hade en användare en liknande situation där jag bad hen att kolla med Skatteverket, där det verkar som att det är Amazon som du säljer till vid dessa tillfällen dvs till företag och det bör därmed betyda att det skall hanteras som försäljning inom och utanför EU beroende på om de angett VAT nummer. 

 

Ha en fin helg. 

Josefine