Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Marika
MEDLEM

Bokföra försäljning av skog och mark

Hej jag har sålt min skogsfastighet som drivs som enskild firma. jag gjorde ett verifikat där jag konterade mitt banklån mot inbetalning av försäljningen, men då ligger tillgångarna för skog och mark kvar. Hur ska man kontera detta rätt?

 

Tack för hjälp 

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Jag rekommenderar att du tar hjälp av en konsult för hur du skall bokföra försäljningen av fastigheten då det är ett mer komplicerat område så att allt blir rätt hanterat och bokfört för dig. I denna tråden så finns det ett exempel på hur man hanterar en liknande försäljning. Principen gällande tillgångarna blir att du nollar de tillgångskonton som gäller fastigheten och marken samt eventuella avskrivningar. Så de tillgångskonton som motsvarar skog och mark krediterar du de värdet som gäller för respektive del och för de tillgångskonton som motsvarar avskrivning på skog (bör inte finnas för mark då man normalt sätt inte skriver av detta) debiterar du. Differensen hamnar på ett 39XX eller 79XX konto beroende på om det är en vinst eller förlust du gjort. 


Ha det fint!

Josefine